Bij bedrijven in de opkomende markten is de aandacht voor duurzaam ondernemen met aandacht voor People, Planet en POrofit er meestal nog niet. Dat het milieu niet wordt ontzien bij het streven naar hogere economische groei zal niemand verbazen die weleens een wandeling heeft gemaakt door Bangkok, Mexico City of Shanghai. Ook waar het bijvoorbeeld gelijke rechten voor vrouwen en minderheidsgroepen betreft lopen opkomende markten in het algemeen niet voorop.
In het artikel in het Financieel Dagblad geeft Ronald Wuijster, portefeuillemanager opkomende markten en fondsbeheerder van het Duurzaam Aandelenfonds van Robeco, aan hoe ondernemingen in opkomende landen omgaan met duurzaam ondernemen. Het volledige artikel kunt u daar lezen (ook op de FD-site).
* er bestaat weliswaar een aantal ISO14000 gecertificeerde bedrijven, het motief voor deze certificatie is eerder het streven naar ’total quality management’ dan naar duurzaam ondernemen
* ondanks het gebrek aan aandacht zijn er ook in opkomende markten interessante experimenten en een paar pioniersbedrijven.
* over het algemeen scoren bedrijven in opkomende markten ver onder het sectorgemiddelde als het gaat om duurzaamheid. Er zijn uitzonderingen: het Mexicaanse Cemex (cement) vanwege zijn uniek efficiënte logistieke systeem, het Braziliaanse pulpbedrijf Aracruz, dat zich revancheert voor de kap van tropisch hardhout door nu zorg te dragen voor behoud van het regenwoud en China Mobile, dat zich inspant voor lokale leefgemeenschappen.