Triodos. In België vertegenwoordigt deze duurzame bank 14.000 cliënten, iets minder dan 0,02% van het clientenmarktaandeel. Een klein duimpje. Zeker, maar een klein duimpje dat snel aan het groeien is : 16% groei in 2003 op een markt in recessie. Een van de successfactoren ligt juist bij de samenwerkingsverbanden met de verenigingswereld (WWF, Amnesty International, Greenpeace, enz.).
« In afwezigheid van organisatienetwerken spelen onze partners in feite deze rol. Zij brengen klanten aan en krijgen daarvoor logischerwijze een commissieloon. In totaal wordt zon 40% van onze clientèle aangeleverd door onze partners », vertelt Olivier Marquet, directeur van Triodos België. Een wederzijdse verstandhouding die steunt op een solidaire spaarformule, die verschillende vormen kan aannemen. Begin 2004 zijn er twee solidaire spaaracties geweest. Bij de eerste actie, bestemd voor bestaande klanten, kon aan ATD Vierde Wereld een bedrag van 10 worden overgemaakt bij een extra storting van tenminste 1000 . De actie werd afgesloten met een beduidend groter succes dan de voorgaande jaren. « De doeltreffendheid van de actie hangt waarschijnlijk nauw samen met de keuze van het project, omdat het dicht aansluit bij de bekommernissen van onze klanten , maar ook door de inspanningen die we hebben gedaan om onze acties herkenbaar te maken », vervolgt Olivier Marquet. Dezelfde vaststelling voor de tweede actie die afloopt op 31 juni. Het principe is dat voor elke nieuwe klant die een spaarrekening opent met een minimaal bedrag van 100 er 10 wordt gestort aan een van de partnerorganisaties van Triodos naar keuze. Hij besluit: « In de moeilijke bankcontext van begin dit jaar, waarbij we te maken hadden met een echt opbod, denk ik dat het solidaire sparen ervoor gezorgd heeft dat we 50% meer rekeningen hebben kunnen openen dan in 2002 ». Resultaten waar anderen jaloers op kunnen zijn.