Spotlicht – Klimaathypotheek

Poppe van Pelt, creative partner bij reclamebureau Selmore:’Eindelijk, de Klimaathypotheek! Marketing heeft een langverwacht haakje voor een campagne. En mooier nog, sales heeft eindelijk weer klanten die niet zeuren over de rente. Want niemand onderhandelt met de kinderpostzegelverkoper.

En dit alles tegen minimale kosten. Alle nieuwbouw is sowieso al extreem geïsoleerd en wat verbouwingen betreft: ‘1 procent korting op het hypotheekdeel bestemd voor duurzame investeringen in het huis’. Wat geef je bij een nieuwe serre uit aan dubbel glas of aan lieveheersbeestjesvriendelijke verf?

Toch geeft het de klant én de bank een duurzaam warm gevoel.

Maar handige marketing of niet, iedereen wordt er uiteindelijk beter van als we dit collectieve schuldgevoel op z’n Al Gore’s uit durven te buiten.’

Alwine de Jong, creatief directeur en partner bij reclamebureau Y&R Not Just Film:’Sinds de Klimaathypotheek ben ik pro-Fatima. Eerst vond ik haar irritant, maar dat kwam doordat ik, samen met miljoenen vrouwen, verliefd was op Jochem de Bruin. Fatima begint mijn respect te winnen nu ze een dodelijk saai onderwerp als een Klimaathypotheek aansprekend neerzet. Een mooi voorbeeld van hoe iemand in een reclamecampagne kan groeien. Waarom positioneert Rabobank haar trouwens als ambitieuze cabriobezitster? Willen ze een mondaine bank worden? Dan is die Klimaathypotheek slim gekozen. Je lijkt sinds Al Gore al gauw werelds en eigentijds als je om het klimaat geeft.’

Gijs van Wulfen, initiatiefnemer van de website nieuweproductenbedenken.nl:’De Rabobank speelt met de Klimaathypotheek uitstekend in op de maatschappelijke discussie. De forse media-investering draagt sowieso goed bij aan het uitbouwen van het maatschappelijk gezicht van de bank. Je krijgt 1 % rentekorting als je duurzaam verbouwt of nieuw bouwt. Wow! Maar als je jezelf verdiept in het product zelf zijn er toch weer de kleine lettertjes. De korting geldt slechts tien jaar. Het hypotheekbedrag is slechts beperkt tot euro 50.000 bij verbouw en euro 100.000 bij nieuwbouw. Naarmate ik de voorwaarden verder lees verdwijnt het enthousiasme als sneeuw voor de zon. En wordt de volgende hypotheek toch weer Delta Lloyd.’

Jack Stroeken, partner brand innovation bij Business Openers Innovaction:’De Rabo Klimaathypotheek is een uitstekend inititatief om drie redenen: het is goed voor het milieu, het is goed voor het marktaandeel van de Rabobank en, last but not least, het is goed voor én de bank én het Rabobank-merk. En de laatste reden is denk ik de belangrijkste: het past namelijk perfect bij de Rabobank en het is logisch dat zij de eerste grote bank zijn die dit gaat aanbieden in Nederland. Ik denk dat het succesvol is, mits die procentkorting goed uit de verf komt.’

Share Button