Vermogenden: duurzaamheid meer fiscaal stimuleren

Bron
ING

Voor 9 op de 10 vermogende Nederlanders is duurzaamheid een belangrijk thema. Hun belangrijkste drijfveren voor duurzame consumptie zijn de verantwoordelijkheid die ze voelen voor volgende generaties en het belang van het milieu. Bijna driekwart van de ondervraagden vindt dat de overheid duurzaamheid meer fiscaal zou moeten stimuleren. Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek van TNS NIPO onder 576 vermogenden dat ING Nederland donderdag presenteerde tijdens het Private Banking Congres in Bussum.

Duurzaamheid met oog op de toekomst
Vermogenden consumeren zelf duurzaam vanwege de verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties (68%) en het belang van het milieu (63%). Karien van Gennip, Directeur Private Banking & Beleggen bij de ING: “Voor bijna de helft (49%) levert bewuster, zuiniger en duurzamer leven een directe kostenbesparing op. Ruim een kwart consumeert duurzaam om ethische redenen. Bijna driekwart van de ondervraagden vindt dat de overheid duurzaamheid meer fiscaal moeten stimuleren. Ruim een kwart vindt duurzame producten niet aantrekkelijk zonder fiscaal voordeel.”

Groen beleggen en sparen populair
De helft van de vermogende Nederlanders maakt gebruik van duurzame financiële producten en de grootste interesse gaat uit naar groen beleggen. Vermogenden die duurzaamheid zeer belangrijk vinden, maken vaker gebruik van duurzame financiële producten zoals groen beleggen (40%), groen sparen (33%) en duurzame beleggingen (28%).
Bij de keuze voor duurzame financiële producten is de belangrijkste reden de bijdrage aan een betere wereld (71%). Ruim de helft noemt het fiscale voordeel (58%) als reden voor het gebruik van duurzame financiële producten. Van Gennip: “Fiscaal voordeel is een belangrijke drijfveer bij de aankoop van duurzame financiële producten. Ook bij de dagelijkse consumptie houden vermogenden rekening met duurzaamheid. Twee op de drie houdt bij de aanschaf van producten in het algemeen rekening met de gevolgen voor het milieu. Ruim de helft van de vermogenden (53%) is bereid om extra te betalen voor producten die op een duurzame manier zijn geproduceerd.”

Vermogenden vaakst bekend met fiscaal aspect mobiliteit
Ongeveer de helft (52%) van de vermogenden zegt op de hoogte te zijn van de fiscale aspecten van duurzame producten in het algemeen. Ruim twee van de drie ondervraagden is bekend met het subsidiebedrag van 15% van de daadwerkelijke gemaakte aanschafkosten voor zonnepanelen met een maximum van € 650. Van Gennip: “Bijna 90% is bekend dat er geen BPM wordt gerekend voor elektrische auto’s en geen motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s. Fiscaal vrijgesteld sparen en beleggen is bekend bij 63% van de vermogenden. Het totale fiscale voordeel bedraagt maximaal 1,9% opgebouwd in box 3 met een maximum van € 56.420 per belastingplichtige en een heffingskorting in box 1 van 0,7%.”

Direct kosten besparen door duurzaam consumeren
Vier op de vijf vermogenden vindt dat Nederlanders in hun dagelijkse leven duurzamer moeten zijn. Van Gennip: “Duurzaam gedrag van vermogenden uit zich vooral in handelingen die direct een kostenbesparing opleveren, zoals het scheiden van afval (94%), het gebruiken van groene stroom (56%) en het bewust laten staan van de auto (50%). Minder gaan reizen per vliegtuig en de aanschaf van een hybride auto zijn duidelijk minder populair. Daarnaast zit duurzaam gedrag ook in de kleine dagelijkse dingen. Het gaat dan vooral om handelingen die geen grote aanpassingen vragen, maar wel direct kosten besparen, zoals het beperken van verspilling (85%), een eigen tas meenemen naar de supermarkt (80%) of het gebruik van een waterbesparende douche (63%).”

Share Button