Het Nederlandse investeringsfonds Social Impact Ventures investeert 1,5 miljoen euro in 1%Club. Hiermee zet 1%Club een nieuwe koers in als sociale onderneming. De missie blijft hetzelfde: zoveel mogelijk mensen in staat stellen om hun kennis, tijd en geld in te zetten voor “do good” projecten. We gaan alleen steeds meer samenwerken met bedrijven en steden door hen een “do good” platform aan te bieden waarop zij met hun medewerkers en burgers een directe maatschappelijke bijdrage kunnen leveren.
Hoe het allemaal begon
In 2008 startten Anna Chojnacka en Bart Lacroix een online marktplaats waar iedereen met een goed idee voor de wereld 1% van zijn of haar tijd, kennis en geld met elkaar kon delen. Vele projecten stroomden binnen en werden gerealiseerd op het platform. Deze nieuwe manier van uitwisseling werd later bekend als crowdfunding en crowdsourcing. Met meer dan 1200 initiatieven in 80 landen en een community waar tienduizenden aan deelnemen is 1%Club een serieuze speler geworden in de wereld van “Do Good”.
Nieuwe koers
Twee jaar geleden hebben de oprichters zichzelf de vraag gesteld hoe we in plaats van jaarlijks met tien procent te groeien, tien keer zoveel maatschappelijke impact kunnen creëren. En hoe we dit op een manier kunnen doen waardoor we tegelijkertijd een verdienmodel ontwikkelen zodat we niet meer afhankelijk zijn van subsidie, maar op eigen benen kunnen staan.
In 2015 besloten we daarom onze kennis en expertise te delen. Door samen te werken met bedrijven, gemeentes en andere organisaties bieden we een platform waar medewerkers, klanten, inwoners en andere stakeholders direct kunnen bijdragen aan maatschappelijke projecten. Inmiddels hebben we meer dan 20 do good platforms gelanceerd voor onder andere Booking.com, Accenture en Rabobank. Daarnaast startten onder andere Gent, West-Friesland en Rotterdam een platform waarop hun inwoners maatschappelijke projecten kunnen realiseren voor hun stad, buurt of omgeving.
Investering door Social Impact Ventures
Het Nederlandse investeringsfonds Social Impact Ventures (www.socialimpactventures.nl) investeert specifiek in bedrijven met maatschappelijke impact. Sociale ondernemingen die – naast een financieel gezond bedrijfsmodel – een positieve en meetbare impact hebben op mens en natuur. Social Impact Ventures voorziet ondernemers van groeikapitaal als zij bewezen hebben dat hun concept werkt, dat zij klanten hebben, omzet draaien en bij wie het break-even punt in zicht is.
Warner Philips, partner bij Social Impact Ventures: “Wij zien enorme potentie in de verdere groei van 1%Club als organisatie die brede maatschappelijke impact realiseert. Het betrekken van medewerkers bij MVO-beleid krijgt steeds meer erkenning als kritische succesfactor voor toonaangevende ondernemingen in ‘the war for talent’. 1%Club bouwt samen met bedrijven impact programma’s waarin medewerkers op een effectieve en waardevolle manier zelf projecten kunnen starten of actief kunnen bijdragen aan bestaande MVO-projecten waar zij echt hart voor hebben. Met deze investering kan 1%Club in de komende 5 jaar meer dan 10.000 nieuwe projecten realiseren en meer dan 100.000 mensen activeren om zich in te zetten bij de verbetering van meer dan 1 miljoen mensenlevens!”
Social IV werd opgericht door Willemijn Verloop (oprichter Social Enterprise NL en War Child) en Machtelt Groothuis (eerder werkzaam bij McKinsey en Alpinvest). Het fonds heeft de ambitie om met haar vermogen van 40 miljoen euro circa 15-20 sociale ondernemers te helpen in hun (internationale) groei. Het fonds is daarmee het grootste onafhankelijke social impact fund in Nederland. Het fonds investeerde eerder in Taxi-Electric (www.taxielectric.nl) en Afval Loont (www.afvalloont.nl).
Van Stichting naar Sociale Onderneming
Met de nieuwe koers die wij hebben uitgezet, is er ook gekozen om als 1%Club een transitie te bewerkstelligen van Stichting naar Sociale Onderneming. Eind 2015 is het medefinancieringsstelsel (MFS2) subsidieprogramma van het Ministerie van Buitenlandse Zaken volledig afgerond. We hebben toen besloten om niet opnieuw subsidie aan te vragen, maar een strategie uit te stippelen om als Sociale Onderneming op eigen benen te staan.
Wat is een sociale onderneming? Bij een sociale onderneming staat de impact voorop (impact first). Het heeft primair een maatschappelijke missie die het als zelfstandige onderneming realiseert door het leveren van een dienst of product. Wij doen dit door do good “Software as a Service” (SAAS) platforms aan te bieden aan bedrijven, steden en andere organisaties waarmee ze hun communities in staat stellen om een directe bijdrage te leveren aan maatschappelijke projecten door de inzet van kennis, tijd en geld.
Als sociale onderneming zullen we als 1%Club ernaar streven op een sociale wijze de onderneming te voeren. Dit betekent dat we zo transparant mogelijk zijn, alle betrokkenen evenwichtig zeggenschap hebben, we bewust zijn van onze ecologische voetafdruk, we eerlijk naar iedereen handelen en de financiële doelen zo veel mogelijk ten dienste van de missie zullen staan. We volgen hierbij zoveel mogelijk de B Corp (www.bcorporation.net) richtlijnen.
Toekomst 1%Club
De investering in 1%Club zal vooral worden aangewend om het platform verder te ontwikkelen en om de internationale groei ambities waar te maken.
Het 1%Club platform (www.onepercentclub.com) zal gewoon blijven bestaan. Het is het platform waarop mensen hun do good project online kunnen zetten om hun omgeving te mobiliseren kennis, tijd en geld te doneren. Het online zetten van projecten blijft gratis en we blijven er altijd naar streven om de service fee zo laag mogelijk te houden.
In de toekomst willen we steeds meer grote bedrijven en steden via 1%Club aan projecten koppelen om gezamenlijk nog meer maatschappelijke impact te maken. Ben je benieuwd hoe ons do good platform werkt en denk je dat jouw bedrijf, stad of community ook met 1%Club wil samenwerken? Neem een kijkje op partners.onepercentclub.com.