Bron
Marqt
Duurzame winkelketen Marqt gaat een nieuwe fase in en slaat daarbij de handen ineen met toonaangevende impact investeerders. Triodos Organic Growth Fund en Social Impact Ventures verwerven samen een significant minderheidsbelang. Zij verschaffen additioneel kapitaal voor het verder uitbreiden van het unieke ‘marqtwerking-model’ en groei van het aantal winkels. Marqt voegt bovendien een nieuwe dimensie toe aan het marqtwerking-model, waarbij de onderneming haar winst gaat delen met klanten en medewerkers.
Van marktwerking naar ‘marqtwerking’
Marqt laat met haar marqtwerking-model al sinds de oprichting zien dat een duurzaam voedselsysteem mogelijk is, met lekkere, gezonde voeding gemaakt met zorg voor natuur, dier en mens tegen een eerlijke prijs. Met de nieuwe aandeelhouders is nu een nieuwe dimensie toegevoegd aan de sociale missie van de onderneming. Zo is overeengekomen dat de onderneming maximaal drie cent verdient op elke euro die een consument besteedt. Een eventueel overschot wordt herverdeeld.
Quirijn Bolle, oprichter Marqt: “Als we echt lekker en gezond willen eten zonder natuur, dier en mens tekort te doen, moeten we het systeem in de kern veranderen. Zo hebben wij altijd ingezet op transparante relaties met boeren en producenten en geven wij hen een eerlijke prijs. Alleen dan kunnen we immers verwachten dat zij duurzaam blijven produceren. Wij zetten nu de volgende stap. Daarmee garanderen we niet alleen een eerlijke prijs voor onze klanten maar nemen we ook de prikkel weg om aandeelhouderswinsten te maximaliseren ten koste van natuur, dier en mens. Zo is onze marqtwerking-filosofie een antwoord op de negatieve gevolgen van marktwerking in de voedingsindustrie. Klanten kunnen met hun dagelijkse boodschappen actief bijdragen aan een andere wereld. Hoe meer mensen meedoen aan marqtwerking, hoe lager de kostprijzen, zonder dat we de rekening elders neerleggen. Wij hopen met het toepassen van marqtwerking ook andere partijen en industrieën te inspireren.”
Behoefte van de consument
Het marqtwerking-model sluit naadloos aan bij de behoefte van consumenten aan duurzame voeding, waarvoor een eerlijke prijs betaald wordt. Jurriën Appers, Senior Investment Manager bij Triodos Organic Growth Fund: ”Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat voedingsmiddelen en andere producten recht doen aan mens en milieu. Als duurzame, innovatieve en transparante speler biedt Marqt deze consumenten een belangrijk platform en levert daarmee een significante bijdrage aan het realiseren van een duurzamere samenleving.”
Machtelt Groothuis, founding partner van Social Impact Ventures: “Marqt is als social enterprise een voorloper in Nederland in de transitie naar een duurzamer voedselsysteem. Met haar werkwijze draagt zij bij aan gezondheid, werkgelegenheid, dierenwelzijn en natuurbehoud. Daarnaast heeft Marqt een voorbeeldrol door haar succes op zowel impact- als financieel gebied. De manier waarop deze social enterprise de missie heeft verankerd in de beloning voor alle betrokkenen komt overeen met de manier waarop Social IV zelf werkt en was voor ons een extra reden om te investeren.”