ABN AMRO en de Hartstichting maken bekend samen te gaan werken in het streven naar een rookvrije toekomst. De Hartstichting en de bank tekenen daartoe vandaag een partnership, waarmee dit doel weer een stap dichterbij komt.
Het is algemeen bekend dat roken de kans op hart- en vaatziektes sterk vergroot. Ieder jaar sterven er in Nederland zo’n 20.000 mensen aan de gevolgen van roken en nog enkele duizenden aan de gevolgen van meeroken. De maatschappelijke kosten van roken worden door economisch onderzoeksinstituut SEO berekend op EUR 2000 per persoon per jaar.
Belangrijke ambities
Het realiseren van een samenleving waarin niemand meer overlijdt aan de gevolgen van roken is een belangrijke ambitie van de Hartstichting. ABN AMRO ondersteunt dit streven. Door haar betalingsverkeer en een deel van het vermogen onder beheer van ABN AMRO te brengen, kan de Hartstichting haar maatschappelijke doelen samen met de bank realiseren. De Hartstichting en ABN AMRO onderzoeken tevens samen de mogelijkheden van een Health Impact Bond. Ook wordt er onderzocht hoe Tikkie en andere innovaties kunnen worden ingezet voor het werven van donaties. Medewerkers van de bank kunnen zich via de ABN AMRO Foundation inzetten voor de doelen van de Hartstichting. Bovendien heeft de bank in april 2017 besloten om niet meer te investeren in de tabaksindustrie, omdat de kernactiviteit van deze industrie niet verenigbaar is met de kernwaarden van de bank.
Honderden kinderen per week raken verslaafd aan roken
Floris Italianer, directeur van Hartstichting: “Wij zijn blij dat ABN AMRO zich als nieuwe partner voor tabaksontmoediging en een rookvrije samenleving gaat inzetten en kijken er naar uit onze samenwerking uit te bouwen. Roken is verreweg de nummer één vermijdbare oorzaak van ziekte en sterfte in Nederland. Elke week raken nog steeds honderden kinderen verslaafd aan tabak. Niet voor niets is de meerderheid van de Nederlander voorstander van een Rookvrije Generatie: een maatschappij waarin niemand meer overlijdt aan de gevolgen van roken en kinderen rookvrij opgroeien. Wij hopen dat andere financiële instellingen spoedig volgen en hun maatschappelijk beleid aanscherpen.”
Samen voor een rookvrije samenleving
ABN AMRO ceo Kees van Dijkhuizen: “Wij zijn verheugd met ons partnership met de Hartstichting. Wij delen hun ambitie om het aantal doden en ernstig zieken als gevolg van roken terug te dringen. Dat doen wij vanuit onze overtuiging dat iedereen het recht heeft op een gezond leven. Bovendien is ABN AMRO sponsor van vele sportclubs waar kinderen dagelijks sporten. Ook vanuit dat perspectief is steun in de strijd tegen roken voor ons een logisch gevolg. ABN AMRO wil een bank zijn met een gezonde impact op de samenleving en daarom ondersteunen wij de Hartstichting graag met raad en daad in haar strijd tegen roken. Wij hopen dat andere instellingen ons voorbeeld snel volgen.”