Social Impact Ventures, het Textiel Innovatie Fonds en de Chinese Bestbase Group investeren gezamenlijk 3 miljoen Euro in We aRe SpinDye®. Het Zweedse fashiontech bedrijf heeft een duurzame methode voor het kleuren van synthetische vezels ontwikkeld die veel beter is voor het milieu dan traditionele technieken.
De textielindustrie is wereldwijd verantwoordelijk voor milieuvervuiling op grote schaal. Verspilling en vervuiling van water en de uitstoot van broeikasgassen tijdens het verven van textiel zijn hiervoor onder de belangrijkste factoren. De duurzame methode van We aRe SpinDye reduceert waterverspilling met 75 procent, terwijl het gebruik van chemicaliën zelfs 90 procent lager is dan bij de gebruikelijke methodes. Het totale energieverbruik kan met 25 procent worden verminderd en de CO2-uitstoot ligt 30 procent lager.
De drie investeerders dragen met de investering bij aan de veranderingen in de mode industrie: een meer duurzame en circulaire productiewijze die ervoor zorgt dat de textielsector efficiënter omgaat met de beschikbare natuurlijke hulpbronnen. Daarnaast kan met het gestandaardiseerde productieproces van We aRe SpinDye® een hoofdzakelijk analoge industrie een digitale vertaalslag maken, waarmee het verven van synthetisch textiel kwalitatief hoogwaardiger en efficiënter wordt en de foutmarge omlaag gaat.
”We waren al een tijd op zoek naar startups die de textielindustrie kunnen verduurzamen. In We aRe SpinDye® hebben we een schaalbaar concept met sterke impact gevonden, en we kijken er naar uit om de groei van dit bedrijf te ondersteunen,”aldus Eske Scavenius van Social Impact Ventures, die plaats zal nemen in de raad van bestuur van We aRe SpinDye®.
”We aRe SpinDye® staat in de startblokken om hun innovatieve, duurzame techniek op grote schaal toe te passen. Wij zijn verheugd om, op basis van de kwaliteit en de toewijding van het We aRe SpinDye® team en onze mede investeerders, te participeren. Deze investering is in lijn met de investeringen waar het Textiel Innovatie Fonds naar streeft,” aldus Susan van Koeveringe, fundmanager van het Textiel Innovatie Fonds.
Het is de eerste externe investering voor het bedrijf. Merken als Bergans of Norway, Quiksilver en Fjällräven maken inmiddels gebruik van de SpinDye®-methode. Met de 3 miljoen euro wordt de marketing opgeschaald en de productiecapaciteit vergroot. We aRe SpinDye® heeft de ambitie om de indrukwekkende groei voort te zetten om zo verder te bouwen aan het realiseren van positieve impact en innovatie in de textielindustrie.
“De ervaring en kwaliteiten van onze nieuwe partners zullen er mede voor zorgen dat wij onze ambitie om echte ‘change makers’ in de industrie te worden gaan realiseren,” aldus Axel Mörner, voorzitter van de raad van bestuur van We aRe SpinDye®. Micke Magnusson, CEO van We aRe SpinDye® sluit zich daar bij aan: ” De textielsector heeft nog grote stappen te maken op het gebied van digitale innovatie. Met deze partners hebben wij de expertise, ervaring en het kapitaal om een ware revolutie in de fashionindustrie te ontketenen.”
– – –