Bron
Homie
Homie Pay-Per-Use, de innovatieve startup die consumenten laat betalen per wasbeurt, gaat uitbreiden. Vandaag verwelkomt het bedrijf Nico Brabers (tot 2015 directeur van het consumentenelektronicabedrijf Lenco) als investeerder en ABN AMRO als financieringspartner.
Homie Pay-Per-Use levert waskracht: klanten betalen niet voor aanschaf en onderhoud van een wasmachine, maar per gedraaide was. Een was op lagere temperatuur is daarbij goedkoper dan een warmere was. Uit onderzoek blijkt dat klanten van Homie gemiddeld 20 procent minder en zuiniger zijn gaan wassen, sinds zij klant van Homie zijn. Goed voor het milieu en voor de portemonnee.
Colin Bom, CEO van Homie Pay-Per-Use: “Homie wil de mondiale witgoedsector zo snel en zo goed mogelijk verduurzamen. Daartoe hebben wij een Pay-Per-Use model ontwikkeld, waardoor Nederlandse huishoudens zonder zelf te investeren een nieuwe, energiezuinige wasmachine in huis kunnen halen. Hiermee krijgen we voor elkaar dat consumenten bewust energiezuiniger gaan wassen en het leidt tot hergebruik en het gedeeld gebruik van wasmachines. Nico Brabers en ABN AMRO delen deze visie en kunnen ons fantastisch ondersteunen nu we van pilot naar groei gaan.”
Nancy Bocken, medeoprichter van Homie en hoogleraar Sustainable Business Management and Practice: “De theorie zegt dat Pay-Per-Use bijdraagt aan een circulaire economie en ook tot duurzamer consumeren kan leiden. Maar praktijkresultaten waren er nog weinig. Ik ben zeer blij dat we met de financiële steun van de TU Delft, Nico Brabers en van ABN Amro dit model in de praktijk waar kunnen maken met een duurzaam bedrijfsmodel voor de circulaire economie.”
Homie Pay-Per-Use is een spin-off van de TU Delft. Via Delft Enterprises investeerde de TU Delft als eerste in het bedrijf. Paul Althuis, directeur van het Valorisatie Centrum van de TU Delft: “Door technologie te combineren met vernieuwing van bedrijfsmodellen, heeft Homie in korte tijd een grote groep klanten aan zich weten te binden. Onze wetenschappers denken ondertussen mee over zaken als deep learning, cyber security en innovatie om het product verder te verbeteren. We blijven actief betrokken en kijken uit naar de verdere ontwikkelingen van Homie.”
Homie Pay-Per-Use is momenteel actief in Rotterdam, Delft en Den Haag. De investeringen van Brabers en ABN AMRO stellen het bedrijf in staat om uit te breiden in de Randstad en daarna in heel Nederland.
Nico Brabers zal naast investeerder en aandeelhouder, Homie ook als adviseur ter zijde staan en zijn netwerk inzetten. Brabers: “Dit is een ervaren club mensen, die met een combinatie van ondernemerschap en wetenschap een heel sterk concept aan het ontwikkelen is. Ik kijk er naar uit om ze hierbij verder te ondersteunen.”
ABN AMRO Bank N.V. maakt zich sterk voor circulair ondernemen en gaat Homie Pay-Per-Use ondersteunen als financieel partner. Iris van den Akker, “PaaS boven Baas” bij ABN AMRO: “In het kader van onze strategische focus op Product-as-a-Service stond HOMIE al een tijdje bij ons op de radar. We zijn erg trots dat we hen nu van passende financiering mogen voorzien om de volgende fase van groei te realiseren.”
Over Homie Pay-Per-Use
Homie is een spin-off van de Technische Universiteit Delft en biedt als enige bedrijf ter wereld “Pay-Per Use” waskracht aan. Dit doet Homie door haar klanten totaal te ontzorgen middels het ter beschikking stellen van wasmachines, waarvoor de klant per wasbeurt betaalt. Homie-klanten hoeven dus geen wasmachine te kopen en zijn verzekerd van een altijd goed functionerende, energiezuinige machine. Homie is in 2016 opgericht door Nancy Bocken, Hidde-Jan Lemstra en Colin Bom.