ABN AMRO heeft vandaag de samenwerking met Social Enterprise NL met 2 jaar verlengd. De samenwerking is in 2012 gestart. Social Enterprise NL is aanjager van de beweging van sociaal ondernemers: ondernemers die kiezen voor maatschappelijke waarde. ABN AMRO ondersteunt dit landelijke platform met expertise in financieren en ondernemen, het doen van investeringen en coaching.
Sociale ondernemingen stellen de maatschappelijke missie van hun bedrijf voorop. Geld verdienen is niet het hoofddoel maar een middel om de missie te bereiken. Sociale ondernemingen groeien in aantal en zijn in alle sectoren van het bedrijfsleven te vinden waar ze grote maatschappelijke waarde creëren voor mens en milieu. Social Enterprise NL helpt deze ondernemingen met trainingen en workshops, met het zoeken naar kapitaal en met de lobby voor betere wet- en regelgeving voor sociaal ondernemen.
Willemijn Verloop, oprichter en directeur Social Enterprise NL: ‘Alhoewel de toegang tot kapitaal voor veel sociaal ondernemers nog steeds een zoektocht blijft, is het aanbod ervan de laatste jaren enorm verbeterd. ABN AMRO is hierin een absolute koploper. De bank heeft de sector daarnaast geholpen door haar expertise in te zetten bij coachingtrajecten met sociaal ondernemers en tijdens access to finance events die we voor ons netwerk organiseren. Ook heeft ABN AMRO ook goede stappen gezet door klant te worden van een groeiend aantal sociale ondernemingen. We gaan de komende jaren graag op deze voet verder!’
Kees van Dijkhuizen, CEO ABN AMRO: ‘Duurzaamheid is een speerpunt voor de bank en heeft een prominente plek in onze strategie en purpose. Daarbinnen is sociaal ondernemerschap een belangrijk thema. Het oplossen van een maatschappelijk probleem, gekoppeld aan een business model laat economische en sociale waarde samenkomen. Daarmee kunnen sociaal ondernemers echt impact maken. Wij helpen ze daarbij door onze expertise, coaching en investeringen.’