Waar nieuwe beleggingsklanten van ABN AMRO standaard duurzaam beleggen al krijgen aangeboden, raken ook bestaande klanten steeds meer geïnteresseerd in duurzame beleggingen. Aan de private bankers en beleggingsadviseurs de taak om duurzaamheid met klanten te bespreken. ABN AMRO investeert in een duurzame wereld en brengt via een educatieprogramma haar medewerkers extra kennis bij over duurzaam beleggen.
Sinds 2018 krijgen nieuwe beleggingsklanten van ABN AMRO in Nederland als standaard duurzaam beleggen aangeboden. Vanzelfsprekend is de keuze aan de klant om voor duurzaam of traditioneel beleggen te kiezen. De ervaring leert inmiddels dat de ruime meerderheid van de nieuwe klanten voor duurzaam beleggen kiest.
Rendement?
Van het totaal belegde vermogen van zo’n 140 miljard euro was in 2017 8 miljard euro belegd in duurzame mandaten. Het streven is om dat te hebben verdubbeld in 2020. Dat is een uitdaging. Bestaande klanten zijn zeker geïnteresseerd in duurzaam beleggen, maar zijn ook kritisch op verandering. Er worden vele vragen gesteld. ‘Leuk dat duurzaam, maar kost het mij rendement?’ Of: ‘Heeft het echt effect als ik een duurzame keuze maak?’ Om het gesprek over duurzaamheid goed te kunnen voeren worden 900 private bankers en beleggingsadviseurs opgeleid om goed beslagen ten ijs te komen.
Oxford
Daarom heeft ABN AMRO een educatieprogramma ontwikkeld. Dit programma bestaat uit drie delen. Het begint met een e-learning op basis van de ‘United Nations Principles for Responsible Investment’ (PRI). Dit omvat de theorie en definities rondom duurzaam beleggen. Voor het tweede deel is de Saïd Business School van de University of Oxford gevraagd om meer uitleg en verdieping te geven over deze theorie en de implementatie van ESG- en impact investeren. Dat gebeurt door middel van het Oxford Fundamentals of Sustainable Investing Programme met trainingen op verschillende ABN AMRO kantoren in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Het programma wordt afgesloten met een workshop over de betreffende beleggingsproducten en –diensten van ABN AMRO.
Een eerste pilottraining is in december van start gegaan in Brussel met vijftig private bankers. Wat goed uitkomt, want België ziet de duurzame beleggingsmarkt flink toenemen. Dat juist de universiteit van Oxford is ingeschakeld is, gezien haar status als pionier op dit gebied, geen toeval. Professor Robert Eccles, adviseur bij dit maatwerk programma, is een autoriteit op het gebied van de integratie van environmental, social en governance (ESG) factoren in bijvoorbeeld investeringskeuzes. Evenals ’s werelds meest toonaangevende academische expert op het gebied van integrated reporting.
Rendement toegevoegd
Eccles heeft zo’n tweehonderd papers en onderzoeken over beleggingen bestudeerd, met interessante conclusies. Veel beleggingsklanten zijn kritisch op wat een duurzame beleggingskeuze met het rendement van hun portefeuille doet. Professor Eccles heeft geconstateerd dat in 80 procent van de gevallen duurzaam beleggen juist rendement toevoegt. ‘Dit trainingsprogramma vindt plaats op het juiste moment’, zegt professor Robert Eccles die graag context wil scheppen in een sector die ‘mainstream is geworden’.
Duurzaam weegt mee in 50% van de beslissingen
‘Twintig jaar geleden begonnen bedrijven het belang van duurzaamheid in te zien. Maar dat gebeurde toen nog op kleine schaal met kleine budgetten’, vervolgt Eccles. ‘De laatste drie jaar is dat compleet omgedraaid. In alle uitstaande investeringen in de VS wordt in ongeveer 25 procent van de gevallen ESG meegenomen in de beleggingsbeslissingen. In Europa ligt dat al op 50 procent.’
Het laatste deel van het programma bij ABN AMRO draait om een workshop. Hier worden échte klantportefeuilles en praktijksituaties besproken. Hierdoor worden dilemma’s en kritische vragen van klanten op een authentieke manier behandeld.
Stap verder
Pieter van Mierlo, CEO Private Banking van ABN AMRO, is content met het educatieprogramma. ‘Dit programma is een logisch vervolg op de algehele duurzame strategie van ABN AMRO. Wij zijn als ABN AMRO bereid om een stap verder te gaan. Voor onze medewerkers maar vooral voor onze klanten. Als het kennisniveau van onze medewerkers verder omhoog gaat, is dat juist in het belang van de klant. Wij willen graag aan een betere wereld werken, maar ook klanten – al dan niet latent – willen dat. Dat merken we als we het goed bespreken met klanten, vrijwel iedereen streeft hetzelfde na. Voor ons meer dan voldoende motivatie om ons hierin te blijven verbeteren.’