Banken verhogen keer op keer hun tarieven voor betaalpakketten, tot onvrede van hun klanten. Consumenten vinden de kosten niet in verhouding met de teruglopende dienstverlening, de lage (spaar)rente en het bonusbeleid. Toch stapt bijna niemand over, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Als er wel wordt overgestapt, dan is duurzaamheid van de bank vaak de beweegreden.
Uit een jaarlijkse enquête van de Consumentenbond onder 12.000 panelleden, blijkt dat veel consumenten niet begrijpen dat zij steeds méér moeten betalen. Terwijl de bank, in hun ogen, steeds mínder levert. Een vijfde geeft aan over te willen stappen naar een andere bank. Toch wisselde de afgelopen 2 jaar slechts 4% van de ondervraagden van bank. Veel consumenten verwachten dat overstappen niet uitmaakt, omdat “alle banken hetzelfde zijn”. Anderen kunnen niet overstappen, omdat zij gebonden zijn aan hun bank door de hypotheek. 58% is bang dat overstappen teveel gedoe is.
Duurzame bank
Als consumenten wél (willen) overstappen, is dat vaak naar een duurzame bank als Triodos Bank en ASN Bank of naar SNS. Vaak uit onvrede over het bonus- en/of investeringsbeleid van hun oude bank. Consumenten kunnen gebruik maken van de Overstapservice; een gezamenlijke dienst van de Nederlandse banken. Maar een nieuw bankrekeningnummer is voor velen een (te) hoge drempel.
Foto: Consumentenbond