Wereldwijd stijgt de vraag naar voedsel, met name naar eiwitrijk voedsel, zoals vlees. Dit heeft uiteindelijk grote gevolgen voor het klimaat. De manier waarop we voedsel produceren en consumeren zal drastisch moeten veranderen als we deze gevolgen willen afwenden. Die verandering creëert risico’s en kansen voor beleggers in de hele voedselketen, van boerderij tot eindproduct, stelt het Global Climate Change team van Schroders. Kijkend naar de uitdagingen die in het verschiet liggen, dreigt er vooral voor de traditionele veehouderij een duurzaamheidscrisis.
Klimaatverandering raakt landbouw
De vraag naar eiwitten neemt toe. De wereldbevolking zal naar verwachting in 2050 zo’n 10 miljard mensen bereiken, wat ongeveer een verdubbeling van de huidige voedselproductie vereist. De stijgende inkomens en de bevolkingsgroei in de ontwikkelingslanden zijn de drijvende kracht achter de vraag naar vlees in het bijzonder. De wereldwijde consumptie van rundvlees, kalfsvlees, gevogelte en varkensvlees is de afgelopen 15 jaar naar schatting met 30% gestegen. Als er niets verandert, zal de landbouw tegen 2050 het hele CO2-budget van de wereld opslokken. De veehouderij is momenteel verantwoordelijk voor 14,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
Daarnaast wordt de landbouw geconfronteerd met fysieke gevolgen van de klimaatverandering. Naarmate de opbrengsten uit de landbouw moeten toenemen om de groeiende bevolking te voeden, zullen boeren steeds meer te maken krijgen met fysieke risico’s voor hun productie: meer droogte, minder beschikbaarheid van water en de negatieve impact van extremere temperaturen op de gezondheid van dieren.
De productie van voedingsmiddelen op dierlijke basis heeft over het algemeen meer impact op de planeet dan de productie van plantaardige voedingsmiddelen. Er zijn echter tekenen van hoop; ontwrichtende ontwikkelingen dienen zich aan voor de manier waarop we voedsel produceren en consumeren.
Innovatie en alternatief vlees
Innovatie in voeding neemt toe en het aanbod van dier-vrije eiwitten groeit. Memphis Meats gebruikt celcultuurtechnologie om ‘vlees’ te kweken in zijn laboratoria. Deze eiwitproducten gebruiken slechts 1% van het land en 1% van het water in vergelijking met traditioneel geproduceerd vlees. Bedrijven als Beyond Meat en Impossible Foods gebruiken geavanceerde technologie om componenten uit de plantenwereld te isoleren die de smaak en samenstelling van vlees nabootsen. Hoewel sommige van deze bedrijven nog geen commerciële producten hebben, wijzen de omvang van hun kostenverlagingen en de snelheid van hun technologische ontwikkeling erop dat ze dat wel snel kunnen worden.
Millennials kopen minder bij de slager
Aan de vraagzijde vertonen millennials voor wat betreft de consumptie van voedsel een ander eetpatroon in vergelijking met voorgaande generaties. Er is een groeiende trend van vleesvrije maaltijden. Volgens een onderzoek van Nielsen uit 2017 eet 30% van de Amerikaanse millennials elke dag vleesalternatieven, mede ingegeven door milieuoverwegingen, maar vooral om de gezondheid te verbeteren, het gewicht te beheersen en ‘schoon voedsel’ te consumeren. De verkoop van plantaardige vleesalternatieven groeit twee keer zo snel als de verkoop van verwerkt vlees, waardoor er een enorme kans ligt voor bedrijven die op deze trend kunnen inspelen.
Daarnaast wijzigen ook publieke adviezen en regelgeving. Overheden sporen hun burgers uit gezondheidsoverwegingen aan minder vlees te consumeren, voornamelijk uit gezondsheidsoverwegingen. Sommige landen, zoals het VK en Frankrijk, hebben hun voedingsrichtlijnen herschreven en adviseren minder vlees en zuivel te nuttigen. Denemarken overweegt zelfs een belasting op rood vlees te heffen.
Conclusie: eet minder vlees met meer mensen
Het duurzaam voeden van de groeiende wereldbevolking vormt in de komende decennia een enorme wereldwijde uitdaging. Een fundamentele verschuiving in de manier waarop voedsel wordt geproduceerd en geconsumeerd is noodzakelijk om de gevolgen voor klimaatverandering te beperken. Deze verschuiving brengt risico’s en kansen met zich mee voor bedrijven en beleggers in de gehele waardeketen van de voedselproductie.
Lees meer in het artikel ‘Greed isn’t good: the climate challenges posed by feeding the planet’, afkomstig van het Global Climate Change team van Schroders.