In de eerste helft van 2019 is in Nederland 203 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 32% meer dan in de eerste helft van 2018, toen 154 miljoen euro werd opgehaald. In de eerste helft van 2019 werden meer dan 6.000 projecten en ondernemingen gefinancierd.
Ondernemingen haalden in de eerste helft van 2019 een bedrag van 186 miljoen euro op via crowdfunding, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag 124.000 euro. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, bedraagt het totaal opgehaalde bedrag 4,6 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 9.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of medische behandeling, is het totaal opgehaalde bedrag 7,1 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 2.000 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf of verbouwing van een huis, haalden in totaal 5,3 miljoen euro op, met als gemiddeld bedrag 9.000 euro.
Bedrijfsfinanciering (waaronder financiering van duurzame bedrijven) maakt een steeds groter deel uit van het via crowdfunding opgehaalde bedrag. In de eerste helft van 2019 was maar liefst 92% van het opgehaalde bedrag bestemd voor ondernemingen. De meest populaire vorm van crowdfunding is een lening. Afgelopen halfjaar was 92% van het opgehaalde bedrag in de vorm van een lening.