DOEN Participaties en VP Capital investeren samen 1 miljoen euro in Vibers; een bedrijf dat materialen maakt van Olifantsgras. Met de investering gaat Vibers een volgende generatie duurzame materialen ontwikkelen zoals bioplastic, bio-beton, papier en karton. Producten die al worden gemaakt van Olifantsgras zijn onder andere: drukwerk, enveloppen, bloempotten en betonnen banken.
DOEN Participaties investeert al bijna vijfentwintig jaar in innovatieve, duurzame en sociale startups. De keus is op Vibers gevallen omdat het bedrijf met het gebruik van Olifantsgras de footprint van materialen verkleint. Het voordeel van het snel groeiende gras is dat het in Nederland wordt geteeld op braakliggende gronden. Ook neemt het per hectare vier keer meer CO2 op dan een vergelijkbaar gebied met bomen en heeft het geen irrigatie, meststoffen en pesticides nodig.
“Door Olifantsgras te gebruiken kunnen beton, plastic, karton en papier op den duur honderd procent duurzaam worden”, vertelt Wouter van Westenbrugge, Impact Investment Manager bij DOEN Participaties. “We helpen Vibers dan ook graag om samen met producenten nieuwe toepassingen te ontwikkelen en zo een volgende stap te zetten naar een circulaire economie.”
Ook Jeroen Heine, directeur VP Capital, is enthousiast over de aanpak van het bedrijf. “Onze investering in Vibers past bij de visie van VP Capital om duurzame vooruitgang te stimuleren via impactinvesteringen. We zijn een lange termijn investeerder en kijken ernaar uit om de groei van het bedrijf te ondersteunen.”
Volgens Jan-Govert van Gilst, de oprichter van Vibers, is er veel belangstelling voor de nieuwe materialen op basis van Olifantsgras. “Producenten, supermarkten en consumenten zijn zich steeds meer bewust van de milieu-impact van producten. Met onze materialen dragen wij bij aan het terugdringen van de CO2 uitstoot en de plastic afvalberg. Ook pakken we de grondstof schaarste aan.”
Met de investering van 1 miljoen euro wil Vibers haar materialen verder ontwikkelen. Ook wordt het commerciële team verder uitgebouwd om een sterkere marktpositie te krijgen.