Bron
Triodos Bank
Hypotheekklanten van Triodos Bank krijgen vanaf vandaag extra inzicht in de maandlasten die ze besparen als ze investeren in het verduurzamen van hun huis. De nieuwe software die dit mogelijk maakt, is samen met Figlo ontwikkeld en komt in één van de volgende releases ook voor andere klanten van Figlo beschikbaar. Dit sluit aan bij de filosofie van Triodos Bank om verduurzaming zo breed mogelijk in de sector te stimuleren.
De Energiebespaartool is nu beschikbaar binnen het adviesgesprek en wordt de komende maanden ook in de online klantreis aangeboden zodat hypotheekklanten vrijblijvend zelf kunnen oriënteren. Yellowtail zal de online klantreis van de Energiebespaartool realiseren.
‘Duurzaamheidsmaatregelen vormen al jaren een vast onderdeel van ons adviesgesprek en -rapport bij het afsluiten van een hypotheek’, zegt Jeroen Pels, Directeur Private Banking & Hypotheken van Triodos Bank. ‘Door het nu ook te integreren in de programmatuur, zowel aan de voorkant als aan de advieskant, zetten we met onze partners Figlo en Yellowtail een volgende stap.’
De rekentool is geschikt voor starters, doorstromers en oversluiters en is van toepassing op alle hypotheekvormen van Triodos Bank. Het berekent het effect van onder andere (extra) rentelasten die ontstaan door financiering, de afschrijving op bijvoorbeeld zonnepanelen of warmtepomp en de te verwachten kostenbesparing door lager energieverbruik. Hiermee hoopt Triodos Bank nog meer mensen in beweging te brengen om hun huis energiezuiniger te maken.
‘Wij laten spaargeld werken aan positieve verandering. Een belangrijk onderdeel daarvan is het verduurzamen van woningen’, zegt Jeroen Pels. Hij wijst erop dat huiseigenaren daar financieel baat bij hebben. ‘Niet alleen door een lagere rente, maar ook omdat de kachel een graadje lager kan en het huis in waarde zal stijgen. De tool geeft klanten en adviseurs direct inzicht in het voordeel. De energielasten zijn wat ons betreft dusdanig verbonden aan de woning dat dit altijd integraal onderdeel zou moeten uitmaken van verantwoord hypotheekadvies.’
Zo denkt en kijkt CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) al mee binnen deze ontwikkelingen. CMIS Franchise is een belangrijke distributiepartner van Triodos Bank om gezamenlijk de energietransitie te versnellen.
De innovaties gaan samen met de hernieuwde samenwerking met Figlo, specialist in adviessoftware voor alle vormen van financiële planning, en IT bedrijf Yellowtail. ‘We zijn blij dat we ons prettige partnership met Figlo en Yellowtail weer vijf jaar kunnen voorzetten’ zegt Jeroen Pels. Nathan Brouwer, Enterprise Account Executive van Figlo: ‘Dit is met recht een bekroning op de bestaande relatie en het onderling vertrouwen. In een veranderende adviesmarkt geven we gezamenlijk invulling aan belangrijke thema’s zoals verduurzaming. Matthijs Mons, Managing Director van Yellowtail: ‘Wij zijn heel trots dat we Triodos Bank weer mogen gaan helpen met het neerzetten en beheren van hun nieuwe hypotheekomgeving. Dat we daarbinnen nu ook een online klantreis voor de Energiebesparingstool gaan maken, maakt dit echt tot een heel interessant project.’ meer dan 15 jaar digitale en data-gedreven software- oplossingen voor de financiële sector. De missie van Yellowtail is het verbeteren van de kwaliteit van het financiële leven van de consument. De producten en diensten van Yellowtail helpen om consumenten te activeren, handelingsvermogen te geven en vertrouwen te geven in het maken van (betere) financiële beslissingen. De focus ligt daarbij op het creëren van een ultieme klantervaring. Dankzij onze domeinfocus heeft Yellowtail ook diepgaande expertise van onderliggende bedrijfsprocessen, data en technologie, zoals robotics en machine learning.