Op dinsdag 30 juni gaat Impactview van start. Tijdens Capital Tour wordt een lijst gepubliceerd met 255 Nederlandse startups die een positieve impact hebben op onze wereld. Van de 1,4 miljard euro aan durfkapitaal dat in 2019 in Nederland werd geïnvesteerd, gaat nu slechts 130 miljoen naar startups en scale-ups met een positieve impact op onze wereld. “Niet goed vindbaar” is een veelgehoord argument van investeerders. Impactview wil ervoor zorgen dat de investeringen in impact startups in 2023 groeien naar 25% van het totaal. Met het overzicht van impact-startups wordt een belangrijke stap gezet naar meer impact-investeringen.
De cijfers
Een gemiddelde investering in een impact-bedrijf loopt met 2,2 miljoen flink achter op de 5,6 miljoen die het gemiddelde niet op impact gerichte bedrijf ophaalt. Deze cijfers geven aan dat er veel kansen liggen voor een flinke groei van impact investeringen. De bedragen staan in schril contrast met de 97 miljard euro die de Nederlandse financiële sector aan financiering heeft uitstaan bij bedrijven waar sprake is van milieu controverses.
Criteria
De Impactview lijst van 255 startups is samengesteld op basis van 3 criteria, het bedrijf:
– is 5 jaar of jonger;
– heeft een exponentieel en internationaal schaalbaar businessmodel;
– heeft een positieve impact op onze wereld.
Op de lijst staan o.a. Hardt Hyperloop, zonne-auto maker Lightyear en kweekvlees producent Mosa Meat. Het volledige overzicht is voor iedereen beschikbaar en te downloaden via impactview.nl.
Bedrijven van de toekomst
Nu steeds meer investeringsfondsen duurzame richtlijnen stellen of opgelegd krijgen vanuit hun achterban, ontstaat er een trend in impact-investeringen. Impactview initiator Paul Musters: “Tegelijkertijd zie ik nog regelmatig Dragon’s Den-achtige investeringsdeals. 40% aandelen kopen van een startup klinkt leuk op tv, maar beperkt de groei van de startup met mooie ambities.” Daarom wil Impactview ervoor zorgen dat de juiste impact ondernemers en investeerders met elkaar in contact komen en constructieve deals sluiten.
Partnership met DOEN Participaties
Impactview is een not-for-profit initiatief van bedrijfscultuur adviseur Fortify. Het initiatief wordt gesteund door impact investeerder DOEN Participaties, dat de ambitie heeft om de wereld groener en socialer te maken. Daarbij streven zij een gezond en groeiend impact-investeringslandschap na.
“Als impact startup is het soms lastig op harde cijfers je propositie te verkopen aan een investeerder. Je hebt het vertrouwen van je investeerders nodig om verder te komen. Daarom is het belangrijk dat ondernemers in een vroege fase investeerders leren kennen. Impactview maakt de weg hiervoor vrij.” – Maijke Receveur – COO bij zonne-auto maker Lightyear en ambassadeur van Impactview
“Als impact investeerder hopen wij altijd dat we zoveel mogelijk investeerders kunnen aantrekken om met ons mee te doen. Het inzichtelijk maken van het veld van impact startups gaat hier zeker bij helpen en sluit goed aan bij onze missie.” – Beau-Anne Chilla – Impact investment manager bij DOEN Participaties
“In nieuwe fondsen zullen professionele investeerders steeds vaker alleen nog mogen investeren in bedrijven met een positieve impact op natuur en maatschappij. De circulaire economie is de toekomst van Venture Capital en met Impactview zijn we een aanjager daarvoor.” – Paul Musters – Initiator Impactview
Foto: Impactview