Tesla scoort niet alleen flink op de weg, maar ook op de beurs. De elektrische auto’s zijn tegenwoordig niet meer weg te denken van de Nederlandse wegen. Inmiddels is Tesla zelfs de beurswaarde van Toyota voorbijgegaan, een van de meest winstgevende automerken ter wereld met een omzet van grofweg tien keer die van Tesla. Hoe kan dit?
Meest waardevolle autobedrijf
Tesla is met deze hoge aandelenkoers het meest waardevolle autobedrijf ter wereld. Dat Tesla concurrent Toyota voorbij is gegaan is opvallend te noemen. Tesla maakt namelijk stukken minder omzet, minder winst en produceert veel minder auto’s dan Toyota. De Japanse automaker produceert 30 keer meer auto’s dan Tesla. Voor dit jaar heeft het Amerikaanse bedrijf zo’n 500.000 stuks op de planning staan. In ons land worden er veel Tesla’s verkocht en wint elektrisch rijden daarmee sterk aan populariteit. Hierdoor wordt het voor veel Nederlanders met een eigen laadpaal voor de deur nog belangrijker om goedkope energie af te nemen.
Succesvol eerste en tweede kwartaal
Het is een spannend jaar voor Tesla op de beurs. In 2020 is het aandeel al in waarde verdubbeld en aandeelhouders hebben veel vertrouwen in de prestatie van Tesla en de toekomst van elektrisch rijden. In januari zagen we al dat Tesla de beurswaarde van Volkswagen voorbijging, dat destijds op de tweede plek stond achter Toyota. Op dit moment is Tesla al bijna twee keer zo veel waard als de Duitse autoproducent. Tesla wordt door veel investeerders gezien als een techbedrijf en niet zozeer als een automaker. De topman Elon Musk heeft dan ook een bredere missie: het tijdperk van de fossiele brandstoffen achter ons laten. Tesla produceert niet enkel elektrische auto’s, maar richt zich ook op het ontwikkelen van software voor autonoom rijdende auto’s en het Amerikaanse bedrijf heeft een tak voor zonnepanelen.
Risico’s door hoge koers
De opmars van het Tesla aandeel valt samen met de sterke opleving van de beurs na de crash in maart, veroorzaakt door onzekerheid rondom het coronavirus. De techaandelen lopen voorop qua herstel. Verschillende beurskenners laten zich kritisch uit over de houdbaarheid van de huidige rally. Dit komt doordat de waardering van aandelen zeer hoog is in vergelijking met de verwachte winstontwikkeling. De aandelenmarkten lijken zich vooralsnog niets aan te trekken van de risico’s die in het verschiet liggen. Volgens sommige economen is dit een opmaat tot een nieuwe beurscrash later in 2020. Het is de vraag hoe het aandeel Tesla zich in zo’n situatie gaat houden. Tesla heeft nog wel het een en ander in het verschiet. Zo komen er diverse nieuwe modellen op de markt, waaronder de Tesla Cybertruck, die eind 2021 in productie moet gaan. Ook de elektrische vrachtwagen Tesla Semi staat op de planning. De nieuwe Tesla Roadster en de Tesla Model Y komen daarnaast binnenkort op de markt. Het ASN Duurzaam Aandelenfonds heeft vertrouwen in het bedrijf en belegt al sinds 2016 in aandelen Tesla Motors.