Bron
PlasticRoad
PlasticRoad, de producent van de gelijknamige circulaire en klimaatadaptieve wegconstructie gemaakt op basis van gerecycled plastic, heeft de Topsector Energiesubsidie ontvangen ter waarde van 700.000 euro. Deze subsidie is toegekend aan het CO₂-reducerende product door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het subsidiebedrag ondersteunt de Nederlandse startup in het afronden van de engineering fase en het opstarten van de industriële productie van de modulaire PlasticRoad-elementen in de productielocatie in Hardenberg. Naar verwachting start de productie in het eerste kwartaal in 2021.
De toekenning van de projectsubsidie maakt deel uit van de ‘Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie regeling voor circulaire economie (DEI+)’. Het belangrijkste criterium om voor de subsidie onder de regeling DEI+’ in aanmerking te komen, is een significante CO₂-reductie van het project. Met een CO₂-besparing van 52% – 72% ten opzichte van een traditionele wegverharding voldoet de PlasticRoad ruimschoots aan dit criterium.*
“Het is ons doel om de duurzaamste infrastructuur ter wereld te ontwikkelen”, licht Anne Koudstaal, bedenker en director of product van PlasticRoad toe. “Een lage CO₂ footprint is daarbij één van de belangrijkste prioriteiten in onze productontwikkeling. Met de subsidie van het Ministerie van Economische Zaken kunnen we ons product opschalen en gereed maken voor de industriële productie. Daarnaast is nu ook onafhankelijk bevestigd dat de PlasticRoad bijdraagt aan een circulaire economie met een grote potentie op het gebied van CO₂-reductie. Daar zijn we erg trots op.”
CO₂-reductie en klimaatadaptief
De PlasticRoad zal in eerste instantie worden ingezet als fietspad, parkeervak, perron en trottoir. Gesprekken daarover met diverse potentiële opdrachtgevers bevinden zich in een vergevorderd stadium. Zodra de industriële productie in het eerste kwartaal van 2021 is opgestart, is daarmee ook het subsidietraject afgesloten.
De resultaten van de twee pilots met de provincie Overijssel en gemeente Zwolle waren dermate positief dat deze stap nu wordt gezet. De innovatieve wegconstructie combineert oplossingen voor urgente problemen waar overheden mee kampen. Door klimaatverandering ontstaat wateroverlast en verzakking van slappe bodems. Daarnaast helpt de PlasticRoad in de reductie van de uitstoot van schadelijke emissies en het plastic afvaloverschot.
*De range van 52 – 72% CO₂-besparing is gebaseerd op de PlasticRoad-versie in de pilots in Zwolle en Giethoorn. Het is een range vanwege de verschillende omstandigheden omtrent de aanleg van de nieuwe PlasticRoad en de bestaande verharding.