Bron
Mancelot
Mancelot haalt geld op via crowdfunding voor het maken van een innovatieve, duurzame herenkleding app.
De wereld van duurzame kleding wordt gedomineerd door vrouwen. Tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week, gehouden van 24-30 september 2020, was er maar schaarse aandacht voor mannenkleding. Een schril contrast met de focus en het enorme aanbod voor vrouwen.
“Mannen vinden het best om in een shirt van 10 jaar oud te lopen en schoenen pas te vervangen als er gaten in zitten”, vertelt Roman Markovski, één van de initiatiefnemers van Stichting Mancelot, “Laat staan dat mannen de moeite nemen te letten op de oorsprong of duurzaamheid van hun garderobe. Dat, terwijl reguliere kleding vaak onder erbarmelijke omstandigheden en regelmatig door kinderen wordt geproduceerd“.
Lorentz Stout, mede-oprichter van de Stichting denkt dat gemak een grote rol speelt. “Als ondernemer en vader van twee kinderen heb ik weinig tijd over, dus vaak kies je dan voor gemak. Bij veel andere jonge vaders hoor ik hetzelfde. Maar ik realiseerde ik me dat ons gemak vaak ten koste gaat van het toekomstperspectief van kinderen aan de andere kant van de wereld. Dat is te gek voor woorden!“.
Om dit te veranderen, laten Lorentz en Roman een app bouwen. Alle kleding die via de app te koop is, voldoet aan de strenge keurmerken van organische en sociaal verantwoorde productie. Mannen kunnen eenvoudig door die kleding swipen en die direct kopen, of een abonnement nemen. “Zo geven we een heel simpele mogelijkheid om een duurzame en eerlijke keten te steunen, van katoenboer tot aan kledingwinkel”.
Het prototype van de app is goed ontvangen, maar er is financiering nodig om deze te voltooien en een grote doelgroep aan te spreken. Hiervoor is er onlangs een Crowdfunding campagne gestart. “We hebben binnen no-time al een derde van het budget binnen, maar om echte impact te maken, is er meer nodig.”
De twee ondernemers uit Rotterdam hebben er alle vertrouwen in. “We hopen dat we zo veel mogelijk mannen overtuigen die mee willen strijden in onze queeste om de wereld een stukje beter te maken en bewuster te worden.”
De Crowdfunding campagne van Stichting Mancelot loopt nog tot 16 november 2020 en is te vinden op https://mancelot.app/crowdfund