Bron
CrowdAboutNow
Plantaardig kaasbedrijf Willicroft is een crowdfunding campagne gestart om de emissiewaarde van hun producten te minimaliseren, binnen twee weken is al 65.000 euro geïnvesteerd. In 2018 is oprichter Brad Vanstone gestart met Willicroft. Inmiddels heeft hij acht plantaardige kazen ontwikkeld die verkocht worden in 450 winkels in Nederland, België en Engeland. De noten die voor de meeste kazen dienen als basisingrediënt, vervangt Vanstone in 2021 door witte bonen en andere peulvruchten. Hiermee kan de uitstoot van de plantaardige kazen nog verder naar beneden worden gebracht. Voor de productontwikkeling en het opstarten van een pilotproject met een zuivel- en bonenboer, is de kaasmaker een crowdfunding gestart op CrowdAboutNow. Iedereen die de missie steunt kan mee investeren in de campagne.
Willicroft is een plantaardig kaasbedrijf dat in 2018 is opgericht door Brad Vanstone. Het begon vanuit een frustratie over het beperkte aanbod van alternatieven op zuivel kaas in de Nederlandse supermarkt. Vanstone begon zelf te experimenteren in zijn keuken. Nu ligt zijn assortiment in vele speciaalzaken, in de Albert Heijn en heeft Willicroft begin dit jaar de eerste plantaardige kaaswinkel van Nederland geopend in Amsterdam.
Een aantal kazen in het assortiment worden gemaakt op basis van cashewnoten, deze wil het bedrijf vervangen door witte bonen. Want hoewel het gebruik van cashewnoten minder uitstoot oplevert dan zuivel, is het met gebruik van bonen en peulvruchten mogelijk de uitstoot nog verder te verlagen. Daarmee komt gelijk de volgende uitdaging voor de kaasmaker om de hoek kijken: de vraag naar bonen en peulvruchten in Europa groeit de afgelopen jaren enorm, maar het grootste deel wordt nog van buiten de EU geïmporteerd. Daarom start Willicroft aankomend voorjaar samen met een Nederlandse zuivel- en bonenboer een pilot: “Aankomend voorjaar starten we in samenwerking met een zuivel- en bonenboer een pilotproject om hier in Nederland bonen te planten. Met dit project willen we een model creëren dat wij, en anderen, in heel Europa kunnen opschalen als overgangsmodel voor Melkveehouders. Zo kunnen we samen met boeren en consumenten langzaam overstappen van zuivelproducten naar een bewuster alternatief.”, aldus Vanstone.
Om eind 2021 alle kazen in het assortiment op basis van bonen en peulvruchten te produceren en het pilotproject te financieren is een crowdfunding gestart op CrowdAboutNow. “Met de crowdfunding willen we iedereen betrekken die onze visie deelt: boeren, consumenten, veganisten, maar ook zeker mensen die erg van zuivel houden. Onze missie is pas geslaagd als kaasliefhebbers hun zuivel kaas laten staan voor een plantaardige kaas.”, aldus Vanstone.
Klik hier voor meer informatie over de crowdfundingcampagne van Willicroft.