Bron
a.s.r.
De meeste schade in en om het huis wordt vaak nog hersteld door het hele product te vervangen of te repareren met nieuwe onderdelen. Dat is belastend voor het milieu. Op 8 februari start a.s.r. daarom een campagne om klanten bewust te maken van de bijdrage die zij aan het milieu kunnen leveren door te kiezen voor duurzaam herstel bij schade.
Nog vaak wordt bij schade in huis gekozen om alles te vervangen. Terwijl dat niet nodig is. Bij een houten vloer met waterschade is meestal slechts 10% beschadigd, maar wanneer de hele vloer wordt vervangen, wordt een keten in gang gezet die zeer belastend is voor mens en milieu. Het kappen van bomen, zagen van planken, verschepen, inpakken en uiteindelijk het vervoer naar de winkel. Buiten het zicht van de consument worden veel grondstoffen en energie verbruikt.
Hella de Weger, manager Merk & Positionering bij a.s.r.: ‘We leven in een weggooimaatschappij. Als iets stuk is zijn we snel geneigd om het te vervangen. Maar goed voor het milieu is het bepaald niet. Je staat versteld van het verschil in CO2-uitstoot wanneer je kiest tussen herstellen of vervangen van schade. Daarnaast is herstellen vaak veel minder gedoe voor de klant. De meeste mensen weten inmiddels dat de premies van onze klanten duurzaam worden belegd. In onze nieuwe campagne willen we consumenten nu ook bewust maken van de keuze die zij bij a.s.r. hebben om schade duurzaam te laten herstellen in plaats van vervangen.’
Onderzoek CE Delft
Onderzoeksbureau CE Delft heeft de klimaatimpact van het herstel van een aantal schades gemeten, waaronder: waterschade aan een houten vloer, inbraakschade aan een raamkozijn en schade aan een stenen keukenblad. Uit het onderzoeksrapport blijkt onder andere dat reparatie van schade van 1 cm2 aan een stenen keukenblad van 2,4 m2 voor het klimaat 6 keer beter is dan dat het hele blad vervangen wordt. Dat is vergelijkbaar met de productie van 1.022 plastic PET flesjes van een halve liter. Klik hier meer voor informatie uit het onderzoeksrapport.
a.s.r. streeft ernaar dat op termijn 80% van alle schades duurzaam wordt hersteld. De nieuwe campagne is vanaf 8 februari te horen en te zien op radio, tv en social media.