Bron
Vegan Masters
Vegan Masters, het landelijk plantaardig convenience food concept, heeft ruim 1.1 miljoen euro opgehaald uit de markt. 550.000 euro is er gefund vanuit een community share funding campagne op Eyevestor.com en 570.000 euro bij angel investors. 11% van de aandelen is nu in handen van klanten van Vegan Masters en andere consumenten en bedrijven die geloven in de potentie van het bedrijf én een meer plantaardige toekomst met minder dierenleed, CO2 uitstoot en verspilling van water. In totaal investeerden 733 consumenten en bedrijven in het vegan food concept. Met het opgehaalde geld wil Vegan Masters haar missie, het ‘veganizen’ van de wereld, versneld waarmaken.
4 miljoen omzet
Vegan Masters startte eind 2019 en wist ondanks corona in het eerste jaar een omzet van 1 miljoen euro bruto te realiseren. In 2021 is het doel om 4 miljoen omzet te realiseren. Met het vegan food concept heeft het bedrijf in het eerste jaar al meer dan 84.500 kg CO2-equivalent, 16.186.000 liter water en bijna 1400 dierenlevens bespaard. Het doel is om in 2024 in totaal 18.1 miljoen kilo CO2-equivalent, 3,1 miljoen m3 water en 165.000 dierenlevens bespaard te hebben. Danny Galiart, co-founder van Vegan Masters: “Het is fantastisch om als start-up gefinancierd te worden door je eigen klanten. Zo’n 80% van het opgehaalde geld van de community share funding is afkomstig van trouwe klanten die regelmatig onze vegan maaltijden en gerechten bestellen. Daarnaast zijn we dankbaar dat een groep van angel investors in ons gelooft en investeert in onze groei. Dit jaar willen we onder meer ons ‘dark kitchen’ model in heel Nederland uitrollen zodat iedereen binnen 45 minuten een warme Vegan Masters maaltijd op tafel kan hebben. Ook gaan we ons business-to-business model uitbreiden en hebben we plannen om in België te lanceren. Met deze eerste succesvolle community share funding campagne zullen er zeker meer rondes volgen. Dit is pas het begin. De toekomst is vegan!”
Groei van vegan markt in pandemie
Het wereldwijde voedselsysteem is versneld aan het veranderen. De markt voor vlees- en zuivelvervangers groeide de afgelopen tien jaar met zo’n 10 procent per jaar. In Europa gaat er in deze markt 4,4 miljard euro om. De corona-crisis stimuleert deze groei nog verder. Consumenten zijn zich meer bewust geworden van hun eetgewoonten. De pandemie heeft de kwetsbaarheid van industrieel vlees aan het licht gebracht: voedsel veiligheidsproblemen en afnemende vleesvoorraden. Er is behoefte aan gezond, duurzaam en veilig voedsel en dit biedt veel kansen voor de plantaardige markt. Economen van ING verwachten dat de Europese markt van plantaardige vlees- en vleesvervangers groeit naar 7,5 miljard euro in 2025.
Grotere investeringen in vegan producten
In 2020 hebben plantaardige bedrijven en producenten meer kapitaal weten binnen te halen. In de eerste maand van de corona-uitbraak in maart 2020, steeg het aandeel van Beyond Meat met 47% en over heel 2020 zelfs met 82%. Ook merken als Oatly en gevestigde producenten als Unilever, Nestlé en Danone spelen in op de vraag naar meer plantaardig eten en brengen steeds meer vegan alternatieven voor vlees- en zuivel op de markt. Daarnaast halen ook steeds meer plantaardige bedrijven geld op middels crowdfunding en crowdsharing zoals vegan kaasproducent Willicroft en het vegan friendly wijnmerk Neleman.