Bron
Bikl
Ferm Foods, dat onder de merknaam Bikl gefermenteerde groente op de markt brengt, heeft via crowdfunding € 150.000 opgehaald, het dubbele van het doelbedrag.
“We hebben in no-time meer dan 150 investeerders aan boord gekregen. Dat laat zien hoezeer fermentatie al leeft in Nederland”, zegt Arend van den Berg, mede-oprichter van het bedrijf. De actie liep via het platform van Crowdaboutnow.
Fermentatie is een duizenden jaren oude techniek om producten te conserveren én op smaak te brengen. Bikl blaast dit werelderfgoed nieuw leven in. Op termijn kan dit leiden tot het verminderen van reststromen en betere opbrengsten voor boeren. Gefermenteerde groente zijn bovendien extra gezond en lekker waardoor consumenten op een makkelijke manier hun eetpatroon kunnen verbeteren.
Met het geld van de crowdfundingactie wil Bikl snel het aantal verkooppunten vergroten. Momenteel is het al te koop bij Crisp, Marqt, tientallen delicatessezaken en de eigen webshop op biklfoods.nl.
Bikl maakt verse pickles, startend met augurkenschijfjes en cornichons. De producten zijn 100 procent natuurlijk, dus zonder de zoetstof, chemisch azijn en kleurstof die zo gewoon zijn bij reguliere augurken in potjes. Bikl moet gekoeld bewaard worden.
De combinatie van fermentatie met echte kruiden maakt dat de Bikl pickles een uitgesproken smaak hebben. Dagblad De Telegraaf schreef over pickles ‘die inslaan als een bom’.
Bijzonder is dat ook het sap van de pickles bruikbaar is voor bijvoorbeeld soepen, sauzen en dressings. Dat maakt Bikl tot een ‘zero waste product’.
Bikl is sinds de Horecava in 2020 al actief. Gestart in de foodservice is het sinds eind vorig jaar ook met consumentenverpakkingen op de markt: augurkenschijfjes met mosterd & dille, en cornichons met rozemarijn en knoflook. Het bedrijf wil naast augurken in de toekomst ook andere groenten fermenteren en zo groente-overschotten een nieuw leven geven.
Food Inspiration Magazine noemt Bikl een van de zes veelbelovende food start-ups in Nederland.