Bron
Hardt Hyperloop
Hardt Hyperloop, het Nederlandse bedrijf dat werkt aan de ontwikkeling van de hyperloop, heeft 15 miljoen euro van de Europese Commissie toegekend gekregen. Het is voor het eerst dat een hyperloopbedrijf dusdanige financiële steun vanuit Brussel krijgt. Het bedrag vanuit de EIC Accelerator is gegund door het European Innovation Council en helpt Hardt en haar publieke en private partners bij een versnelde ontwikkeling van de hyperloop. Met deze toekenning erkent de Europese Commissie hyperloop als een belangrijke sleutel in het realiseren van duurzame vervoersmiddelen voor het behalen van Europa’s duurzaamheidsdoelstellingen.
Tim Houter, medeoprichter van Hardt Hyperloop, ziet deze investering als een erkenning: “Het is geweldig om nu het vertrouwen van de Europese Commissie te krijgen. Hun steun helpt de ontwikkeling van een Europees hyperloopnetwerk te versnellen waarmee we significante CO2-besparingen een stuk dichterbij brengen. Europese steden worden slimmer, sneller en goedkoper met elkaar verbonden.”
Europese Green Deal
Deze investering sluit goed aan bij de Europese Green Deal, waar onder andere hyperloop in de strategie voor duurzame en slimme mobiliteit van de Europese Commissie staat. (Ref 1, Ref 2). Hyperloopvoertuigen verplaatsen zich autonoom door buizen op lage druk, aangedreven door een volledig elektromagnetisch aandrijfsysteem, waardoor reizen met de hyperloop energiezuinig en volledig CO2-neutraal is. De hyperloop komt hiermee tegemoet aan de groeiende vraag naar een duurzame oplossing voor (hogesnelheids)vervoer voor zowel mensen als goederen.
De toekenning van dit grote bedrag geeft de huidige ontwikkelingen van de hyperloop en het European Hyperloop Center in Groningen een boost. “De steun vanuit de EU is een grote doorbraak”, vindt Houter. ”Nu Brussel ook aan boord is, is er steun op alle niveaus, zowel regionaal, nationaal als continentaal.”
Brede steun
De steun vanuit de Nederlandse overheid, de provincie en gemeente Groningen, en de partners van het eerste uur zoals de Nederlandse Spoorwegen, Royal Schiphol Group, het staalconcern Tata Steel en bouwconcern Koninklijke BAM Groep, is belangrijk voor de erkenning vanuit Brussel. Hardt Hyperloop werkt samen met deze publieke en private partners in het Hyperloop Development Program (HDP) aan de inpassing van deze nieuwe modaliteit naast auto’s, treinen en vliegtuigen, het formuleren van kansrijke hyperlooproutes en het aantonen van de technologie in het European Hyperloop Center. De investeerders die vanaf het begin betrokken zijn zoals UNIIQ, TU Delft, EIT InnoEnergy en Koolen Industries zijn ook van onschatbare waarde in het bereiken van deze toekenning.
Het Europese Hyperloop Centrum
Het Europese Hyperloop Centrum wordt in nauwe samenwerking met de provincie en gemeente Groningen ontwikkeld en is cruciaal omdat daar onder andere lane-switching voor hyperloop op hoge snelheid wordt aangetoond in 2023. Lane-switching is de sleutel naar een hyperloopnetwerk waarbij rechtstreekse reizen zonder tussenstops worden aangeboden.
Een pilot voor vrachtvervoer tussen de drukste goederenverbinding in Nederland, Amsterdam en Rotterdam wordt onderzocht door bedrijven, overheden en netwerkorganisaties. Houter: “Dit zou een mooie volgende stap zijn na het European Hyperloop Center voor een mogelijke eerste route in Nederland nog in dit decennium. Als deze route in Nederland wordt verwezenlijkt liggen we op koers om een breed Europees hyperloopnetwerk te realiseren die 160 Megaton aan CO2 kan besparen op jaarbasis, meer dan de gehele CO2-uitstoot van Nederland.”
Over Hardt Hyperloop
Hardt Hyperloop is opgericht in 2016 en gevestigd in Delft. Het bedrijf is ontstaan uit het winnende team van de TU Delft in Elon Musk’s hyperloop competitie. Hardt Hyperloop realiseerde Europa’s eerste hyperloop testfaciliteit, heeft een aantoonbare hyperloop lane-switching technologie ontwikkeld en is initiatiefnemer van het European Hyperloop Center; een testcentrum dat opent in 2023 in Groningen. Partners van Hardt Hyperloop zijn (o.a.): Schiphol, NS, Deutsche Bahn, Koolen Industries, EIT InnoEnergy, Freigeist, BAM, Tata Steel en IHC. Voor meer informatie: www.hardt.global