De Zwitserse private Globalance Bank vroeg CLEVER°FRANKE om een uniek digitaal platform te ontwerpen en ontwikkelen dat de wereldwijde impact van investeringen laat zien, een ‘Google Earth for Investors’. Globalance World verbeeldt op een toegankelijke manier hoe we met investeringen een positieve invloed op geldstromen kunnen hebben. De uitdaging was om complexe en abstracte financiële gegevens tastbaar te maken. Globalance World analyseert en visualiseert data op het gebied van klimaatimpact, voetafdruk, toekomstgerichte trends en financieel rendement, wat mensen in staat stelt duurzame investeringsbeslissingen te nemen. Het is een open platform: iedereen kan erin duiken en realtime inschatten hoe duurzaam en toekomstbestendig bepaalde beleggingen zijn en portefeuilles met elkaar vergelijken. CLEVER°FRANKE won hiermee de Dutch Design Award 2021 in de categorie ‘Data & Interaction’.
Jury
CLEVER°FRANKE ontwierp met Globalance World een platform dat perspectief biedt op complexe financiële informatie die normaal gesproken moeilijk te overzien is. Door investeringsportolios te koppelen aan duurzaamheidsdata wordt een toegankelijke interface geboden die investeerders in staat stelt de impact van hun keuzes te evalueren. Met Globalance World legt CLEVER°FRANKE de lat voor het ontsluiten van complexe informatie wéér een beetje hoger, voor zichzelf en voor anderen. Globalance World toont aan hoe design de missie van een opdrachtgever kan verwezenlijken. De jury riep dit project unaniem uit tot winnaar, waarmee dit bureau zich voor de tweede keer winnaar van een Dutch Design Award mag noemen.
Data & Interaction
Ontwerp van interactieve installaties en interfaces waarbij, door toepassing van data, waarde wordt toegevoegd voor mens, maatschappij en of natuur. Projecten hebben een innovatief karakter en zetten aan tot (inter)actie. Van autonoom tot commercieel, van app tot site en van installaties tot virtuele werelden.
Vakjury: Daniel Sytsma (voorzitter), Liza Enebeis, Merel van Helsdingen, Shay Raviv en Bas van de Poel.