Een pop-up store met alleen duurzaam geproduceerde én tweedehands kleding, hoge scores op alle ‘groene meetlatten’ en iemand die verantwoordelijk is voor het verduurzamen van de winkels. Een jaar geleden werd ABP volledig eigenaar van VIA Outlets en daarmee 11 outletcenters. Via haar uitvoerder APG daagde APG VIA Outlets uit verder te verduurzamen. De eerste resultaten zijn nu zichtbaar.
“We bezaten al 50 procent van de aandelen van VIA Outlets, maar namen vorig jaar via onze uitvoerder APG de overige 50 procent over. Eén van de belangrijkste voorwaarden was dat de keten van outletcenters een duurzaamheidsmanager zou aanstellen, iemand die werk maakt van duurzaamheid binnen het bedrijf. Sinds die tijd zijn de zaken in een stroomversnelling gekomen.”
Het bedrijf scoort nu hoog op de verschillende duurzaamheidsstandaarden. Geert Paemen, Group Sustainability Director, vertelt hoe dat komt. ‘VIA Outlets is al enkele jaren bezig met duurzaamheid, ook voor mijn aanstelling al. Maar om resultaten te boeken heb je even tijd nodig. En we vinden dat we nu voldoende vooruitgang hebben geboekt om ook met de klant hierover te communiceren.’
Praten over duurzaamheid met winkeliers en hun klanten
VIA Outlets heeft 2 soorten klanten: de winkeliers die winkelruimte bij hen huren en de klanten die kleding kopen. Geert: ‘Met de huurders gaan we regelmatig het gesprek aan over bijvoorbeeld hun energieverbruik.’ Nu is er ook RE.love, een popupstore van VIA Outlets die alleen duurzame en tweedehandskleding verkoopt. ‘Met RE.love beginnen we ook het gesprek over duurzaamheid van de kleding zelf. De pop-up-store is eigenlijk een excuus om het over duurzaamheid te hebben met de klant. Zo zijn de verkopers die in de pop-up-store werken getraind om vragen van klanten over duurzaamheid te beantwoorden.’
Mode-industrie beseft dat ze moet veranderen
Geert ziet dat de mode-industrie, die niet al tijd even goed in het nieuws is, nu beseft dat ze moet veranderen. ‘Als je je als bedrijf voor het eerst richt op duurzaamheid, kijk je waar je het meeste resultaat kunt behalen. Bij kledingmerken gaat het dan om de keten van productie naar consument.’ Meer recenter zijn volgens hem kledingmerken gaan kijken naar welke materialen ze gebruiken en hoeveel energie het kost om hun collecties te produceren en te verkopen. ‘De meeste grote merken zijn nu wel bezig met zowel het verbeteren van de arbeidsomstandigheden als het verminderen van schade aan het milieu.’
‘Het wordt steeds belangrijker met de lange termijn bezig te zijn’
Maar in hoeverre levert dit VIA Outlets ook winst op en zo ABP een goed pensioen voor de deelnemers? Geert: ‘In de eerste plaats moeten we natuurlijk geld verdienen, anders hebben we als bedrijf geen toekomst. Maar we hebben ook een rol in de maatschappij. Mensen verwachten van ons dat we duurzaam zijn. Ik denk dat bedrijven beseffen dat het steeds belangrijker wordt met de lange termijn bezig te zijn, en niet alleen met op korte termijn zoveel mogelijk geld te verdienen. Als vastgoedeigenaar maken we onderdeel uit van de keten in de kledingindustrie. We zijn slechts een schakel, maar kunnen hiermee wel invloed uitoefenen in de keten.’