Bron
common|era
Oprichters Arno Weel (51) en Jasper van den Dungen (30), een ervaren rot en een jonge creatieve ondernemer hebben samen via het crowdfund platform CrowdAboutNow een nieuw duurzaam kledingmerk in het leven geroepen: common|era. Bij dit nieuwe merk ligt de focus op duurzame en sociaal geproduceerde kleding. Gerecyclede materialen dienen als grondstof voor de kleding. Afgedragen kleding kan worden ingeleverd om daarna te dienen als grondstof voor nieuwe materialen. Het merk wil anderen inspireren dat het produceren van kleding anders kan, op weg naar een circulaire economie.
De ambitie
common|era is ontstaan vanuit vanuit de droom om de mode-industrie te verduurzamen, de snelle mode tegen te gaan én om gave kleding te maken. “Voor het behoud van onze kostbare planeet is radicale gedragsverandering nodig van zowel bedrijven als consumenten. De enorme vervuiling en slechte arbeidsomstandigheden die snelle, goedkope mode met zich meebrengt, is niet langer acceptabel. Hier willen wij verandering in brengen!”, aldus Weel. common|era stapt af van seizoenskleding en produceert kleding waarmee de drager langer vooruit kan. De grondstoffen bestaan uit zoveel mogelijk gerecyclede materialen, van de garens tot de knopen. Ook eco-vriendelijke materialen maken deel uit van de basisingrediënten.
Gezamenlijk tijdperk
common|era wil anderen stimuleren om op deze manier naar de mode-industrie te kijken. De collectie is mede ontworpen door studenten van Summa Collega in Eindhoven welke een opleiding Fashion Design volgen. Zij hebben bijgedragen aan dit merk en krijgen een podium op de website om hen te helpen met een vliegende start in hun carrière. Ook de klanten hebben een essentiële rol op de website. “We maken direct inzichtelijk hoeveel onze klanten besparen op het gebied van CO2, water- en energieverbruik. Heb jij een gave foto in onze kleding? Tof! Dan zie je jezelf ook verschijnen op onze website!”, aldus Van den Dungen.
Crowdfunding
Om een goede start te maken is er gekozen om de financiering van minimaal 70.000 euro op te halen via het crowdfund platform CrowdAboutNow. “Het gaat echter om veel meer dan financiën alleen. De hele gedachte, het concept en de ambitie krijgen een breder fundament doordat investeerders geloven in die ambitie en positief willen bijdragen aan een sociale, schonere wereld”, licht Weel toe. Met succes, de campagne heeft met 62 betrokken investeerders al ruim 80.000 euro opgehaald. De ondernemers voeren nog steeds campagne om het maximale doel van 100.000 euro op te halen. Geïnteresseerden kunnen tot er met 31 maart investeren via: https://crowdaboutnow.nl/