De Nederlandse impactonderneming The Seaweed Company zet met zijn recente investeringsronde een enorme stap in de verdere opschaling van het bedrijf. Met het geld kunnen de ondernemers de uitbreiding van hun zeewierboerderijen realiseren en meer zeewierproducten op de Europese markt brengen. En dat resulteert in meer positieve impact op het gebied van duurzame landbouw en de voedseltransitie. De investering betekent ook dat The Seaweed Company en minderheidsaandeelhouder Colruyt Group de handen verder in elkaar slaan.
De in 2018 opgerichte Nederlandse start-up produceert zeewier in haar eigen zeewierfarms in Ierland, Marokko, India en Nederland en brengt hoogwaardige zeewiertoepassingen op de markt zoals veevoedersupplementen, voedingsproducten en biostimulanten, natuurlijke producten die de groei, kwaliteit en weerstand van gewassen positief beïnvloeden. Na succesvolle testen met agrarische ondernemers en bedrijven in Nederland en het buitenland worden sinds vorig jaar de zeewierproducten op de markt gebracht onder de concepten Blue Farming en Blue Health. Na het succes van deze eerste concepten, wordt de investering van Colruyt Group, meteen ook de derde en grootste investering tot nu toe voor The Seaweed Company, gebruikt om het bedrijf de komende jaren grootschalig uit te bouwen.
Zeewierproducten voor Europa
Het doel van The Seaweed Company is om als toonaangevende speler in de sector zeewier als ingrediënt op de menukaart te krijgen bij boeren, consumenten en bedrijven in Europa. Binnen het Blue Health concept worden producten ontwikkeld die bijdragen aan gezondheid en welzijn van mensen en die de transitie naar een duurzaam voedingspatroon ondersteunen. Voorbeelden zijn gezondheidssupplementen en hybride vleesproducten met betere Nutri- en Eco-scores. Binnen het Blue Farming concept biedt het bedrijf concrete oplossingen om stappen te zetten in het verduurzamen van agrarische ketens. Hieronder vallen zeewier-gebaseerde TopHealth veevoedersupplementen voor onder andere kippen, varkens, koeien, huisdieren en paarden, alsmede een unieke biologische zeewier-biostimulant TopHealth Plants die de bodems en gewassen versterkt. Dit zijn concrete oplossingen die naadloos aansluiten bij de ambitie van de Europese Green Deal Farm to Fork strategie, het produceren van voedsel van hoge kwaliteit met een lage milieu impact.
Duurzame impact maken
Zeewier kan een natuurpositieve oplossing voor de diverse maatschappelijke uitdagingen die zich vandaag voordoen. Dat ziet ook Colruyt Group, een Belgisch familiebedrijf dat duurzaam ondernemen hoog in het vaandel heeft staan en sinds 2019 aandeelhouder van The Seaweed Company. SeaEO Joost Wouters: ”We zijn ontzettend trots dat Colruyt Group haar minderheidsbelang verder uitbreidt naar 21% en dat we samen met deze commerciële partner met gedegen marktkennis verder kunnen werken aan het uitbouwen van ons platform. Onze producten en concepten hebben zich reeds bewezen en we zijn dan ook klaar om ons bedrijf in alle aspecten verder op te schalen en onze executiekracht verder te vergoten. Onze zeewierkennis en -expertise verbinden met de krachten van anderen, zoals met die van Colruyt Group, stelt ons in staat om grote stappen te kunnen zetten op gebied van duurzame landbouw en voedseltoepassingen.”
Strategische partnerships
Dat The Seaweed Company en Colruyt Group een goede match zijn, bevestigt Stefan Goethaert, directeur Fine Food, Retail Services en Private Label en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van Colruyt Group: “Vanuit Colruyt Group zien we veel potentieel in zeewier. Het is enorm veelzijdig en kan verwerkt worden in voeding, dierenvoeder, meststoffen en zelfs als alternatief voor plastic in verpakkingen. Als groep willen we ons steentje bijdragen om op een milieuvriendelijkere manier vlees te produceren, en de verduurzaming van veevoeder speelt daar een belangrijke rol in. Tegelijk zijn wij voortdurend op zoek naar manieren om onze verpakkingen te verduurzamen. We investeren dan ook in The Seaweed Company omdat we ervan overtuigd zijn dat zij duurzame oplossingen kunnen aanreiken in verschillende sectoren, van landbouw tot verpakkingen, en dit dankzij hun expertise in het ontwikkelen van innovatieve producten op basis van zeewier.” The Seaweed Company is actief op verschillende aspecten van de zeewier waardeketen. Samenwerking op het gebied van het verduurzamen van agrarische ketens (landbouw, veeteelt, aquacultuur), bijdragen aan de verduurzaming van het voedselaanbod en Colruyt Group’s offshore activiteiten die gecombineerd kunnen worden met verbouwen van zeewier worden de komende jaren verder onderzocht.
Duurzaam, betrouwbaar, traceerbaar
Voor The Seaweed Company is het opzetten van betrouwbare, ecologisch en sociaal verantwoorde zeewierketens het belangrijkste uitgangspunt. The Seaweed Company heeft het netwerk, de expertise en ervaring in huis om zeewier op een volwaardige manier op de kaart te zetten en tegelijk duurzame impact te realiseren. De komende jaren ligt de focus op duurzame zeewier teelt via eigen boerderijen of partners én het versneld uitrollen en op de markt brengen van de Blue Farming en Blue Health producten. Het bedrijf zoekt daarom altijd naar geïnteresseerde partners zodat de duurzame impact missie middels zeewier versneld opgeschaald kan worden.
Uiteindelijk is het The Seaweed Company te doen om het realiseren van duurzame impact, iets waar zeewier bij uitstek voor geschikt is. Een greep uit de impactdoelstellingen van het bedrijf: het bereiken van zo’n half miljoen Blue Farmers in Europa, 1 miljoen hectares geregenereerde landbouwgrond, bijdragen aan de klimaatdoelstellingen door voorkomen en verminderen van CO2, het herstellen van oceanen door toegenomen mariene biodiversiteit en het verschaffen van werk aan kustfamilies.