YB zet in op internationale expansie in zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Tevens wordt het merk geheel plantaardig en zal het zich daarop sterk gaan profileren. Om deze groei te faciliteren wordt het bedrijf een coöperatie en zoekt het ambassadeurs om mede-eigenaar te worden van YB en haar missie. Enkele bekende ondernemers ondersteunen deze campagne al.
Twee nieuwe bedrijfsonderdelen
YB is in tien jaar tijd van een horecabedrijf met een vestiging in Utrecht, uitgegroeid tot een missie-gedreven merk met niet alleen dertien eigen vestigingen, maar tevens met twee nieuwe bedrijfsonderdelen. Een internationale tak met master franchisepartners van wereldformaat, zoals Autogrill, en de uitrol van hun ready-to-eat Oats als plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortje met zowel retail als foodservice partners in Noord-West Europa. In Nederland is YB al zeer succesvol met ca 85% distributiedekking in de retail en met grote foodservice partners als Albert Heijn, Jumbo, Plus, Spar, Sligro, Lekkerland, Kiosk en vele cateraars. Om deze groei te kunnen ondersteunen zoekt YB ambassadeurs.
Impact maken met plantaardig eten
Alle nieuwe initiatieven waren de afgelopen jaren al geheel plantaardig, maar bij het tienjarig bestaan in september zullen ook de vestigingen (Barns) een volledig plantaardig aanbod krijgen. Daarmee begint het bedrijf een nieuw hoofdstuk en wil het laten zien én proeven dat plantaardig eten écht lekker kan zijn.
Wouter Staal, oprichter en CEO van YB: “Corona heeft ons laten inzien dat we groots moeten denken. We kunnen de impact van ons als mensen, maar ook als ondernemers, gewoon niet negeren. We móeten allemaal onze verantwoordelijkheid nemen, hoe oncomfortabel dat soms wellicht ook is. Daarnaast willen we niet bij onze kinderen bekend staan als ‘papa en mama die zoveel yoghurtjes verkochten’. We willen bekend staan om het feit dat we de wereld een stukje mooier hebben gemaakt.’
Sharefunding; word mede-eigenaar
Om nóg meer impact te kunnen maken en de buitenlandse groei in franchise en met de eigen producten te versnellen, kan elke fan, collega, partner of investeerder vanaf €250 mede-eigenaar worden van YB en haar missie. Het doel is zoveel mogelijk ambassadeurs aan het merk te binden. Bekende ondernemers zoals Jaap Korteweg, Denise Kortlever, Werner Schouten en Kees Klomp, maar ook Proveg, B Corp en Trees for All, ondersteunen deze campagne. Voor meer informatie verwijzen we naar: https://investeren.
Over YB
YB, opgericht in 2012, is een B Corp en Clipop gecertificeerde Nederlandse keten met dertien horecalocaties in Nederland, dat het hele jaar door plantaardige producten buitenshuis brengt en klimaat positief opereert. Sinds kort brengt het ook producten op de markt voor de retail en foodservice en is het gestart met internationale franchising. Het bedrijf heeft een sterke internationale ambitie om de marktleider in plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortjes te worden voor Noordwest-Europa. In alle kanalen. YB wil iedereen inspireren met feel good food en haar fans meenemen in de wereld van plantaardige mogelijkheden. Alle producten zijn klimaat positief, waardoor gasten zorgeloos kunnen genieten. Het bedrijft streeft ernaar om goed te doen voor mens, dier en onze aarde.