Bron
Menzis
Ook met haar beleggingen wil zorgverzekeraar Menzis impact maken op goede gezondheid en welzijn. Alle reden dus voor Coöperatie Menzis om te stoppen met beleggen in fastfood. Vorig jaar al maakten ze het plan hiervoor. En begin dit jaar stapten ze uit McDonald’s. Nu doen ze dat ook bij Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut en Coca-Cola. Als eerste zorgverzekeraar.
Vorige maand berichtten Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant dat zorgverzekeraars voor miljoenen euro’s investeren in fastfoodketens. Artsen, gezondheidsexperts, Kamerleden en VWS-staatssecretaris Van Ooijen vielen erover. En dat is begrijpelijk, want fastfood helpt niet bij een betere gezondheid.
Eisen aan duurzaamheid en gezondheid
Door die nadelige gezondheidseffecten maakten ze bij Coöperatie Menzis vorig jaar al plannen om fastfoodbeleggingen stop te zetten. Het eerste kwartaal van dit jaar deden ze haar aandelen in McDonald’s van de hand. Uiterlijk in het derde kwartaal volgen Coca-Cola en Yum! (het moederbedrijf van Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken).
“In ons beleggingsbeleid gaan we explicieter sturen op thema’s die maatschappelijk relevant zijn, en die passen bij onze strategie en onze identiteit. Zoals goede gezondheid en welzijn, en klimaatactie”, voegt onze manager Vermogensbeheer Desiree Wareman toe. “Eind 2021 hebben we ons duurzaam beleggen-beleid hierop geëvalueerd. En vervolgens het beleid voor onze wereldwijde aandelenportefeuille aangepast. We willen de negatieve invloed van onze portefeuille verkleinen, en de positieve impact vergroten. Alle bedrijven waarin we investeren, moeten daarom passen binnen onze duurzaamheidseisen én die rondom gezondheid. Na fastfood komt later dit jaar ook beleid voor alcohol, cannabis en gokken op de agenda. Net als voor biodiversiteit en dierenwelzijn.”