Amsterdamse fashion-tech startup Lalaland heeft €2,1 miljoen opgehaald tijdens een nieuwe pre-serie A-financieringsronde onder leiding van Orange Wings, Unknown Group en angel-investeerders. Lalaland stelt modemerken en retailers in staat om hyperrealistische modellen te creëren met inzet van kunstmatige intelligentie, in elke voorstelbare maat, vorm en huidskleur. Met deze body-inclusive avatars wil het bedrijf een meer inclusieve, persoonlijke en duurzame winkelbeleving creëren voor modemerken, retailers en klanten.
De wereld van fashion e-commerce draait jaarlijks $408 miljard (ongeveer €380 miljard) aan omzet en groeit voortdurend. Daarvan wordt 7,5% uitgegeven aan fotografie, productie en modellen voor productpagina’s. Lalaland, opgericht door Michael Musandu en Ugnius Rimša in 2019, speelt in op deze markt met een kostenefficiënte tool die fictieve modellen genereert en daarmee tijdrovende en dure fotoshoots vervangt. Hun selfserviceplatform maakt het mogelijk om met het grootste gemak het resultaat van hoogwaardige fotoshoots na te bootsen. Daarnaast kunnen de gegenereerde modellen worden aangepast aan klantprofielen en specifieke lichaamstypes, waardoor hyperpersonalisatie mogelijk wordt. Dit stimuleert sales, verlaagt retourpercentages en kosten, verhoogt conversie, vermindert verspilling en draagt bij aan een meer inclusieve winkel- en merkervaring.
Vleugels om te vliegen: investeren in een inclusieve en duurzame mode-industrie
In hun laatste pre-serie A-financieringsronde heeft Lalaland in totaal €2,1 miljoen opgehaald om hun volgende groeifase te faciliteren. De investering is afkomstig van Orange Wings, Unknown Group en angel-investeerders, waaronder voormalig Nike General Manager Bart de Wilde, Googles Amhard Ford en Thorsten Koch en Christina Caljé van Autheos. Lalaland gaat het bedrag inzetten voor verdere commerciële expansie en het aantrekken van divers talent. “Ons product richt zich op de problemen van consumenten die zich ondervertegenwoordigd voelen op het gebied van etniciteit, genderidentiteit en lichaamsrepresentatie. Daarom willen we werken met mensen die zich herkennen in deze vraagstukken, om zo in co-creatie een positieve verandering te maken”, zegt oprichter en CEO Michael Musandu.
Shawn Harris, oprichter en CEO van Orange Wings, was direct geïnspireerd toen ze als Dragon bij Viaplay’s Dragons’ Den de pitch van Lalaland zag: “Dit is een ongekende kans om retailers en merken te helpen om een positieve impact te maken in de mode-industrie, en om retourzendingen en daarmee verspilling terug te dringen”. Angel-investeerder Bart de Wilde onderstreept ook de urgentie van Lalaland’s missie: “Ik heb dit probleem in de sportwereld en bij schoen- en kledingmerken van dichtbij gezien, dus ik kan de noodzaak en de meerwaarde hiervan niet hard genoeg onderstrepen”. CEO van Unknown Hendrik Halbe vindt ook weerklank in de missie van het bedrijf en vult aan: “Nu is het perfecte moment voor Lalaland om de industrie te veroveren en we zijn verheugd om hun internationale expansie met deze investering te ondersteunen”.
Lalaland: waar mode, technologie en duurzaamheid kruisen
De creatie van technologie, die inclusiviteit binnen digitale mode stimuleert, vormt de kern van Lalalands DNA. Hun bedrijfsfilosofie is gebaseerd op twee pijlers: social empowerment en duurzame impact. Ze hebben al een aantal van de grootste retailers mogen verwelkomen zoals Zalando, Wehkamp en Otto. Daarnaast heeft Lalaland verschillende prijzen gewonnen, waaronder de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge. Ook werd het bedrijf door de Kamer van Koophandel gekozen als een van de meest innovatieve bedrijven van 2021 en ontving het een investering van $320.000 (ongeveer €298.000) van Googles Black Founders Fund.