In een wereld waarin veel gedigitaliseerd is en veel zich online afspeelt, lijkt het hopeloos ouderwets om in te zetten op offline marketing. Hoewel online marketing van levensbelang is anno 2022, is offline marketing echt nog steeds verre van nutteloos. Het is niet voor niets dat veel bedrijven nog steeds in investeren in zaken als radio- en tv-spotjes, tassen en t-shirts bedrukken met het bedrijfslogo, flyers verspreiden en weggeefartikelen met bedrijfslogo.
Minder moeite om op te vallen
Omdat online de ruimte om gezien te worden te midden van concurrenten redelijk beperkt is, moet je veel investeren en moeite doen om op te vallen. Dan nog bestaat de mogelijkheid dat je wel voorbijkomt, maar niet echt gezien wordt. Offline is dat probleem er minder. Een groot billboard hoeft niet te concurreren om gezien te worden en is ook een effectieve manier om contact te leggen met je doelgroep.
Interactie door de persoonlijke benadering
Online vinden mensen het vaak niet zo prettig om ‘persoonlijk’ benaderd worden, want dat wil zeggen dat er meegekeken wordt met het online gedrag én de locatie van de gebruiker. Maar de persoonlijke benadering heeft wel degelijk meerwaarde als het ook echt persoonlijk is, namelijk wanneer je daadwerkelijk interactie kunt hebben. Dat kan bijvoorbeeld op straat door middel van een promotieteam of bij een stand op een beurs of tijdens een event. Zo kun je een positiever gevoel opwekken dan online mogelijk is.
Tastbare zaken
Naast persoonlijk contact zijn ook tastbare zaken waardevol in de marketing. Deze krijgen vaak ook meer aandacht dan online marketinguitingen. Denk bijvoorbeeld aan een sample van een product dat je weggeeft of aan een informatief magazine. Weggeefartikelen die daadwerkelijk van pas komen voor mensen kunnen zelfs voor langere tijd een herinnering aan het contact met het bedrijf zijn. Daar staat tegenover dat promotieartikelen waarbij onvoldoende vanuit de ontvanger gedacht is vaak verspild geld zijn, omdat ze al snel in de prullenbak verdwijnen.
Het is dus onterecht om offline marketing af te doen als iets wat ouderwets en achterhaald is. Offline promotie kan juist een waardevol onderdeel vormen van een bredere marketingstrategie, en daarom gebeurt het dan ook nog steeds. Wel is het zo dat alleen offline marketing voor de meeste bedrijven onvoldoende zal zijn. De meest effectieve marketing is een combinatie van online en offline elementen. Zo is de kans het grootst om de hele doelgroep te bereiken.