Bron
Fish Tales
Fish Tales is hard bezig de wereld van de vis voorgoed te veranderen. De missie van het Amsterdamse vismerk is kraakhelder: zorgen dat iedereen oneindig kan genieten van de lekkerste vis. Nu én in de toekomst. Door uitsluitend duurzame en eerlijke visproducten aan te bieden maakt Fish Tales niet alleen impact in de visserijen waarmee het bedrijf samenwerkt, maar geeft ze ook het goede voorbeeld aan andere visbedrijven wereldwijd. Vanaf de start in 2014 heeft Fish Tales, opgericht door visexpert en kookboeken-auteur Bart van Olphen, een prominente marktpositie in Nederland en andere Europese landen. Sinds 2020 is het merk ook in de Verenigde Staten doorgebroken. Fish Tales gaat haar impact drastisch vergroten door verder te groeien in de VS. Om dit waar te maken zoekt het bedrijf mede-eigenaren. Dit kan door aandelen online via het Eyevestor platform te kopen. Fish Tales wil in totaal 1,2 miljoen euro ophalen om hun plannen waar te maken.
Tonijn uit blik móet duurzamer
Tonijn is een van ’s werelds meest favoriete en bekende vissoorten. Skipjack tonijn, de soort die vooral wordt ingeblikt, staat op nummer 3 van de meest gevangen vissoorten wereldwijd. Vooral in de VS is bliktonijn populair, goed voor maar liefst een kwart van de wereldwijde consumptie. Toch is meer dan 90% van die ingeblikte tonijn in de VS van onverantwoorde herkomst. Hier valt nog een wereld te winnen, en dat gaat Fish Tales doen. Samen met nieuwe investeerders en consumenten die de missie van het bedrijf ondersteunen.
Bart van Olphen, founder van Fish Tales: “Vis is het enige voedsel dat we nog massaal uit de wildernis halen, daar moeten we zuinig op zijn. Door verder te groeien, vooral in de VS, vergroten we niet alleen onze slagkracht maar nog belangrijker, onze impact. Wij laten iedereen in de viswereld zien dat het aanbieden van duurzame en eerlijke vis een kwestie is van de juiste keuzes maken als bedrijf.”
Succes vanaf dag één
Sinds de start in 2014 is Fish Tales commercieel erg succesvol geweest en heeft het bedrijf met tweeëntwintig visserijen wereldwijd een hechte en langdurige samenwerking opgebouwd. Dankzij deze samenwerkingen zijn er momenteel meer dan tachtig producten beschikbaar. Het assortiment bestaat naast visconserven ook uit gerookte, verse en diepgevroren visproducten. Na de start in Nederland heeft het bedrijf zich verder uitgebreid naar België, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk . Sinds 2020 is het merk ook een succes in de VS onder de merknaam Sea Tales. Na krap twee jaar tijd zijn de producten al verkrijgbaar bij een aantal van de meest prestigieuze supermarktketens van het land zoals: Whole Foods Market, Stop & Shop, The Fresh market, Gelson’s en Safeway/Albertsons. Maar we zijn er nog lang niet. De potentie van de VS om impact te maken, in het tonijn-schap en daarbuiten, is enorm. De omzetwaarde van bliktonijn in Amerika is ruim 2 miljard euro. Sea Tales is goed op weg daarbinnen een marktaandeel aan het verwerven. Het doel is om binnen enkele jaren een dusdanige impact te maken waarmee een bedrijfsomzet geprognosticeerd is van totaal 100 miljoen euro.
Harm-Jan van Dijk, co-founder en mede-eigenaar van Fish Tales: “We zijn enorm trots op wat we met Fish Tales de eerste acht jaar hebben neergezet. Fish Tales is opgericht vanuit een missie met een bedrijf in plaats van een bedrijf met een missie. Ik ben er van overtuigd dat een gezond bedrijf hand in hand gaat met wat goed is voor onze omgeving.”
Meer impact maken
In 2021 heeft Fish Tales een eerste investeringsronde gehouden. Ruim 566 enthousiaste aandeelhouders sloten zich bij de missie van het bedrijf aan. Tijdens deze eerste ronde werd een bedrag van 1,1 miljoen euro opgehaald. Het opgehaalde kapitaal is vooral ingezet om de eerste groei in de VS te realiseren door de zichtbaarheid en verkooppunten van het merk uit te breiden. Deze nieuwe investeringsronde zal ingezet worden om de impact te vergroten door verder te groeien in de VS. Zo gaat het bedrijf investeren in het opzetten van een eigen team in de VS en het uitbouwen van de marketing en sales activiteiten.
Hoe word jij mede-eigenaar?
Mede-eigenaar worden van Fish Tales kan al vanaf 250 euro. Totaal wordt, naast de eerdere investeringsronde, negen procent van de aandelen, ter waarde van 1,25 miljoen euro, ter beschikking gesteld. Dat brengt de waardering van Fish Tales op ruim 13 miljoen euro. De interesse om deel te nemen is groot. Bij voorintekening is al ruim 850.000 euro toegezegd.
Geïnteresseerden kunnen voor aandelen terecht op de website van Fish Tales : https://www.fish-tales.com/
Over Fish Tales
Fish Tales’ missie is om iedereen oneindig te laten genieten van heerlijke vis. Nu én in de toekomst. Om dit waar de maken zijn de producten niet alleen ontzettend lekker en van de hoogste kwaliteit, maar ook duurzaam en eerlijk gevangen. Hiertoe werkt Fish Tales wereldwijd samen met lokale visserijgemeenschappen die leven en vissen in harmonie met de natuur. Alle visserijen waarmee Fish Tales samenwerkt voldoen aan de strenge duurzaamheidseisen van het bedrijf. Zo komt alle vis uit een gezond bestand, worden uitsluitend de meest duurzame vangstmethodes gebruikt en is alle vis volledig traceerbaar naar de visserij. Voor derde partij controle zijn alle producten gecertificeerd door het Marine Stewardship Council (MSC) of Aquaculture Stewardship Council (ASC). Maar de eisen van Fish Tales gaan een stap verder. Zo is alle tonijn met de hengel gevangen en werkt Fish Tales door middel van Fair Trade certificering ook aan goede arbeidsomstandigheden. Om nog meer te kunnen doen voor de visserijen is de Fish Tales Foundation opgericht. Deze stichting werkt aan het vergroten van consumentenbewustzijn en zet daarnaast, samen met lokale partners, projecten op die visserijen helpt met verduurzamen en daarbij toegang verkrijgen tot internationale markten.