Bron
Lightyear
Lightyear, het hightechbedrijf dat ’s werelds eerste auto op zonne-energie ontwikkelt, kondigt vandaag een totale investering van €81 miljoen aan. Dit omvat onder meer het kapitaal van het publieke consortium bestaande uit Invest-NL, de provincie Noord-Brabant, en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen voor de provincies Noord-Brabant en Limburg (BOM en LIOF). Aanvullende investeringen zijn afkomstig van nieuwe particuliere fondsen en vervolginvesteringen van SHV en DELA. De ontvangen fondsen zullen ervoor zorgen dat het bedrijf vooruitgang boekt met de productie van Lightyear 0, de eerste elektrische auto op zonne-energie die dit jaar op de weg zal verschijnen, en dat het de ontwikkelingsmijlpalen voor het vervolgmodel voor de massamarkt, Lightyear 2, blijft bereiken.
Nederlandse steun voor internationale schaalvergroting
Invest-NL is een impact-investeerder die zich inzet voor bedrijven en projecten die Nederland duurzamer en innovatiever maken. Als de National Promotional Institution (NPI) van Nederland, ligt de strategische focus op het versnellen van de overgang naar een koolstof neutrale en circulaire economie. Invest-NL zal het consortium samen leiden met de provincie Noord-Brabant, Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) en LIOF. Deze drie overheidsinstanties sluiten zich aan bij de missie van Lightyear op een sleutelmoment, zowel in de industrie als in de tijdlijn van Lightyear. De investering is bedoeld om Lightyear’s huidige momentum voort te duwen en de volgende stappen naar internationale uitbreiding buiten Europa mogelijk te maken.
“Lightyear heeft sinds de oprichting een consequente vooruitgang geboekt en heeft een veelbelovende toekomst op vlak van de ontwikkeling van een innovatief zonne-energie-ecosysteem in Nederland”, zegt Rinke Zonneveld, CEO van Invest-NL. “Hun technologie, strategische partnerschappen en bedrijfsvoering passen perfect bij Invest-NL’s ambitie om nieuwe technologie-gedreven markt en zakelijke kansen te co-creëren, en we kijken ernaar uit om hun groei van Nederlandse basis naar wereldwijde OEM te ondersteunen.”
Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear, zegt: “In het huidige marktklimaat heeft onze technologie een ongelooflijk potentieel voor positieve maatschappelijke invloed, dus ik zie investeringen van dit kaliber als een erkenning van Lightyear’s productvisie. Dankzij de steun van Invest-NL, het hele consortium en onze andere investeerders en strategische partners is Lightyear goed gepositioneerd en ligt het nog steeds op schema om ’s werelds eerste auto op zonne-energie te leveren en te werken aan een duurzamere toekomst.”
De basis leggen voor Lightyear 2
In juni heeft Lightyear zijn intentie van ’s werelds eerste auto op zonne-energie waargemaakt, de Lightyear 0. Die staat gepland voor productie dit najaar. Tegelijkertijd is Lightyear bezig met de ontwikkeling van Lightyear 2, het tweede volumemodel van het bedrijf, met een startprijs van €30.000. Lightyear 2 zal naar verwachting in 2025 in productie gaan en heeft momenteel al 10.000 reserveringen van lease- en autodeelbedrijven LeasePlan en MyWheels, die er elk respectievelijk 5.000 hebben gereserveerd. Terwijl Lightyear zijn technologieën verder ontwikkelt, zorgt de nieuwe financiering ervoor dat het bedrijf verder kan werken aan zijn missie van schone mobiliteit voor iedereen, overal.
De toekomst van schone, impactvolle mobiliteit
Elektrische mobiliteit en mobiliteit op zonne-energie winnen aan belang door de aanhoudende wetgeving en publieke aandacht voor schonere energiebronnen en transport. De EU heeft onlangs gestemd voor een verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren tegen 2035, wat de behoefte aan en het gebruik van voertuigen op alternatieve energie verder ondersteunt. In het afgelopen jaar heeft Lightyear samenwerkingsverbanden aangekondigd met marktleiders zoals LeasePlan, Valmet Automotive, Bridgestone, MyWheels en NXP. Ook gewaardeerde autofabrikant Koenigsegg behoort tot die recente investeerders. Partnerschappen en samenwerkingsverbanden zoals deze dienen als bewijs van de verschuiving van de industrie naar duurzame mobiliteit.
In de komende jaren zal er meer afhankelijkheid zijn van het elektriciteitsnet terwijl de vraag naar laadstations groeit, wat de netcapaciteit van steden, staten en landen kan overbelasten. Lightyear 0 is voorzien van vijf vierkante meter gepatenteerde, dubbel gebogen zonnepanelen, waardoor het voertuig zichzelf kan opladen tijdens het woon-werkverkeer of wanneer het buiten geparkeerd staat. Dit zorgt ervoor dat de bestuurders minder afhankelijk worden van oplaadstations en het elektriciteitsnet wordt ontlast. Met de snel stijgende vraag naar zonne-technologie en oplossingen zoals Lightyear 0, is een toekomst van schone mobiliteit niet langer een vraag.