GDI haalt miljoenen financiering op voor next-generation batterij-anode met 30% meer energie

Bron
GDI

GDI, een wereldwijd onderzoeker en fabrikant van geavanceerde, gepatenteerde 100% silicium-anodetechnologie voor next generation Li-ion batterijen, heeft een grote Serie-A financieringsronde afgerond en is begonnen met een proefproductie in Nederland, waardoor het bedrijf een belangrijke rol kan gaan spelen bij de productie van batterijen en de energietransitie.

Meer energie en sneller opladen

De technologie van GDI gebruikt een uniek ontwerp voor een 100% silicium-anode, dat zorgt voor een 30% hogere energiedichtheid bij geavanceerde Li-ion batterijen, en dat veilig en betrouwbaar opladen van 10% naar 75% binnen 15 minuten mogelijk maakt.

Proefproductie in Eindhoven

GDI heeft  een Europese proefproductie opgezet in Eindhoven, Nederland, die tegen het eind van 2022 een productiecapaciteit van 300kWh actief moet zijn. Hiermee is GDI de wereldleider in productiecapaciteit van 100% silicium-anodes. Met deze financiering, in combinatie met geplande strategische partnerships, verwacht GDI de productie in het eerste kwartaal van 2024 opgeschaald te hebben naar meer dan 100MWh.

Het belang van 100% silicium

Silicium wordt beschouwd als het meest veelbelovende actieve materiaal in anodes doordat het in staat is grote volumes lithium-ionen op te slaan, wat resulteert in een batterij met een aanzienlijk hogere energiedichtheid dan batterijen die gemaakt zijn met conventionele anodes op basis van grafiet. Waar veel batterijproducenten een kleine hoeveelheid silicium (<10%) gebruiken in hun anodes van grafiet om hun energiedichtheid te verbeteren, levert de aanpak van GDI veel betere prestaties en een verbeterde veiligheid ten opzichte van conventionele Li-ion ontwerpen.

GDI is het eerste bedrijf dat de drie silicium problemen heeft weten op te lossen die optreden als er grote hoeveelheden silicium in de anode worden toegepast:

  1. Een beperkte levenscyclus door uitzetten/inkrimpen en delaminatie van silicium,
  2. Veiligheidsproblemen m.b.t. siliciumpoeder met een te groot oppervlak alsmede de vorming van lithiumdentrieten bij lage temperaturen en snel opladen,
  3. Niet opschaalbare of waarschijnlijk dure productie.

GDI heeft 5 toegekende patenten in de VS en meer dan 20 aangevraagde patenten in verschillende stadia. Het bedrijf heeft de superieure prestaties van zijn anodes bewezen door het testen van meerlaagse zakcellen die in slechts 15 minuten kunnen opladen van 10% naar 75%, meer dan 60 keer op rij, zonder afzetting van lithium of falen, zonder de noodzaak van toegevoegde compressie of toegevoegd lithium wat concurrenten wel nodig hebben. Wat heel belangrijk is, is dat de technologie schaalbaar is, en GDI produceert anodes op industriële solar- en glas- productieapparatuur met een wereldwijde toepassing voor volumes van miljoenen vierkante meters per jaar.

Ook financiering VS

Met deze, in eerste instantie, in de VS ontwikkelde technologie, komt de $13,3 miljoen Serie-A financiering bovenop een overheidsinvestering van $3 miljoen van de US Army Research Labs, een Phase II SBIR van het Ministerie van Energie van de V.S. en de U.S. Defense Logistics Agency.

Niet allleen innovatie, ook productie al opgestart

‘Naast de volledige vervanging van silicium voor grafiet/koolstof in Li-ion batterijen, slagen we er ook in een goede prijs/prestatieverhouding te bereiken,’ aldus Robert Anstey, Oprichter en CEO van GDI. ‘Dat is wat het verschil zal gaan maken voor fabrikanten van elektrische auto’s en andere eindgebruikers.’

‘Deze financiering helpt GDI een positie in de voorhoede van de markt voor high-performance batterijen te verwerven. Geavanceerde silicium anodes versnellen de toepassing in elektrische voertuigen. Daarnaast verbeteren onze silicium anodesde prestaties van elektronische producten wereldwijd met snellere laadtijden, hogere energiedichtheid en verbeterde veiligheid,’ volgens Josh Grehan, Principle bij Helios Climate Ventures.

‘Het vermogen van GDI tot naadloze integratie in de bestaande architectuur en productielijnen van lithium batterijen biedt aanzienlijke kostenvoordelen en maakt het mogelijk producten sneller op te markt te brengen. Maar net zo belangrijk is het dat de toepassing van een silicium anode de afhankelijkheid van traditionele materialen zoals grafiet vermindert, waardoor de Europese batterij-waardeketen veerkrachtiger wordt en het binnenlandse volume verhoogd wordt,[CV-B1] ’ zegt Roel van Diepen, Investment Director bij EIT InnoEnergy, de innovatiemotor voor duurzame energie, gesteund door het Europees Instituut voor innovatie en technologie, een orgaan van de Europese Unie (EU).

Share Button