“ING op twee na grootste financier vervuilende Amerikaanse vloeibaar gasfabrieken”

Bron
KRO-NCRV

De Verenigde Staten zijn sinds dit jaar de grootste exporteur van LNG (vloeibaar gas) ter wereld. Deze ‘LNG-boom’ blijkt mede mogelijk gemaakt door ING, zo onthult Pointer (KRO-NCRV). Met een bedrag van zo’n 7 miljard dollar is de Nederlandse bank de op twee na grootste financier van LNG-terminals in de VS. “Op dit moment is de financiële sector eerder een barrière voor de energietransitie dan dat zij het faciliteert”, zegt klimaathoogleraar Heleen de Coninck.

In Rotterdam arriveerden nog nooit zoveel schepen met Amerikaans vloeibaar gas, nu hét alternatief voor Gronings en Russisch gas. Het Amerikaanse LNG komt onder andere uit de Permian Basin in West-Texas. Bij de productie van olie en gas in dit gebied worden meer broeikasgassen uitgestoten dan waar ook ter wereld. Vanuit daar wordt het getransporteerd naar de door ING gefinancierde terminals in de Golf van Mexico waar het gekoeld wordt tot 162 graden onder nul om in vloeibare vorm naar Europa en Azië te worden verscheept.

De Amerikaanse LNG-exportmarkt groeit enorm, buiten zeven bestaande en drie nieuw te bouwen terminals staan nog elf export-terminals in de planning. Nieuwe terminals zullen niet op tijd af zijn om de huidige gascrisis op te lossen, maar staan er vervolgens wel voor de komende 30 à 40 jaar. Dit terwijl we in rijke landen zoals Nederland en de Verenigde Staten over 20 jaar al CO2 neutraal moeten zijn, volgens de plannen van de overheden van die landen. Verwacht wordt bijvoorbeeld dat de nog te bouwen Plaquemines LNG-terminal voorlopig zo’n 8 miljoen ton CO2 per jaar zal uitstoten. Ter vergelijking: Nederlands grootste vervuiler Tata Steel stootte in 2019 6,3 miljoen ton CO2 uit.

Omvang en rol ING

De zeven al bestaande en twee van de drie nog te bouwen terminals zijn mede gefinancierd door ING. Dit blijkt uit onderzoek van Pointer, dat inzage had in een specialistische financiële database waar project-deals en transacties in staan. Zowel BankTrack als Pointer komen op een totale projectfinanciering door ING van 7 miljard. Volgens ING ligt dit bedrag lager, maar de bank weigert daar een onderbouwing bij te geven. In de database zijn in totaal 78 leningen voor negen terminals terug te vinden. Dat maakt ING, op twee Japanse banken na, de grootste financier in Amerikaanse vloeibaar gas-terminals.

Direct gevaar voor klimaatdoelen

Recent onderzoek toont aan dat landen veel meer LNG-capaciteit bouwen dan nodig is. In 2030 kan het wereldwijde overschot oplopen tot 500 miljoen ton LNG, bijna vijf keer de invoer van fossiel gas uit Rusland in de EU in 2021. Dit vormt een directe bedreiging voor de Net Zero scenario’s die stellen dat tegen 2030 wereldwijd het gasverbruik ten minste 30 procent lager moet liggen dan in 2021.

ING stelt in een reactie aan Pointer dat het “gas beschouwt als een overbruggingsbrandstof, noodzakelijk om de transitie naar duurzamere energiebronnen te realiseren.”

Klimaatwetenschapper en co-auteur van diverse IPCC-klimaatrapporten Heleen de Coninck is het daar niet mee eens. “Als we nog veertig jaar zouden hebben, dan zou ik zeggen: ‘Dat is misschien een handige tussenoplossing.’ Maar we hebben nog maar twintig jaar voor CO2-neutraliteit en het winnen, verwerken, het vervoeren en het verbranden van gas veroorzaakt CO2- en ook methaanuitstoot.”

Klimaatbeleid ING onvoldoende

ING besloot eerder dit jaar geen nieuwe projecten meer te financieren waarbij olie en gas worden gewonnen. Maar die uitsluiting heeft nog onvoldoende effect volgens De Coninck omdat ING het transport en verwerking van deze nieuw gewonnen brandstoffen niet uitsluit. “Het is allemaal van elkaar afhankelijk. Als je blijft investeren in infrastructuur om gas te vervoeren, dan hou je eigenlijk ook een prikkel om dat gas te blijven winnen en te gebruiken. Dus je krijgt een soort ‘lock in’.”

Ook Maaike Beenes, campagneleider banken en klimaat bij BankTrack, dat jaarlijks de fossiele financiering van de grootste banken ter wereld onder de loep neemt, ziet dat ING niet voldoende doet om de klimaatcrisis tegen te gaan. “Uiteraard zijn we niet per morgen verlost van onze afhankelijkheid van vloeibaar gas. Maar nieuwe fossiele infrastructuur, zoals de Amerikaanse LNG-terminals, komt te laat om de huidige energiecrisis op te lossen, terwijl uitbreiding van winning en verwerkingscapaciteit de klimaatdoelen van Parijs in acuut gevaar brengt.”

Pointer, zondag 20 november 21:05 bij KRO-NCRV op NPO2.

Share Button