Een goede beha vinden kan een hele zoektocht zijn. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van alle vrouwen de verkeerde maat draagt en dat minder dan 3% van het aanbod van inclusieve kledingmerken duurzaam is. De Amsterdamse start-up Soft Revolt heeft al 10.000 keer vrouwen aan beugelloze, duurzame bralettes geholpen, die ook volle cupmaten comfort en support bieden. De vraag naar meer maten is groot. Een crowdfundingcampagne, die 21 november van start gaat, moet het aanbod daarom nóg inclusiever maken.
Prikkende beugels, cups die niet goed aansluiten en beha’s die er vooral uitzien als praktische sportbeha’s: het zijn bekende ergernissen voor vrouwen met een vollere maat. Elles Roeleveld (39) en Kim Bakker (43) van Soft Revolt willen daar verandering in brengen onder het motto: de dagen dat je meteen je beha wilde uittrekken bij thuiskomst zijn voorbij. Daarom ontwikkelden zij een zachte, comfortabele bralette zonder metalen beugels, die toch voldoende steun biedt. Ook aan vollere maten.
Nieuwe crowdfunding
Na een succesvolle crowdfundingcampagne in 2020 ging in 2021 het eerste model in productie. Daarvan zijn inmiddels ruim 10.000 exemplaren verkocht, in meer dan 10 landen. Uit onderzoek onder ruim 600 klanten blijkt dat dat de behoefte aan nog meer maten groot is: ruim 30% van hen gaf aan graag meer cup- en omvangmaten te willen. Een verzoek waaraan de Amsterdamse ondernemers graag gehoor geven. Daarom begint Soft Revolt nu een nieuwe crowdfundingcampagne. Hiermee wil Soft Revolt 150.000 tot 300.000 euro ophalen om de collectie uit te breiden en nog meer vrouwen te supporten. Met vier extra maten, bijpassende broekjes en een tweede model bralette.
Duurzaamheid voorop
De bralettes van Soft Revolt zijn 3D-gebreid: ze worden met innovatieve breimachines gemaakt en bestaan uit één stuk. Een naadloze beha betekent extra draagcomfort, en bij de productie ontstaat nauwelijks restmateriaal. Traditionele beha’s bestaan uit zo’n 40 onderdelen, die vanuit de hele wereld vervoerd en geassembleerd worden. De Soft Revolt-beha bestaat uit 8 onderdelen, wordt op één locatie in Europa in elkaar gezet en gaat direct naar klanten. Met minder afval en een minimale CO2-uitstoot tot gevolg.
Elles Roeleveld, founder Soft Revolt: “Niet alleen onze klanten valt deze duurzame innovatie op: we hebben ook al veel media-aandacht voor onze innovatieve bralette gehad. We zijn er trots op dat we de lingeriesector hiermee mogen inspireren. Onze bralettes zijn zacht voor de huid en zacht voor de natuur.”
Meedoen
Meedoen aan de crowdfundingcampagne kan vanaf €100. Investeerders krijgen hun lening over 5 jaar met 4% jaarlijks rendement terugbetaald. “Naast de rente hebben we ook leuke beloningen, zoals een levenslange korting in onze webshop,” zegt Kim Bakker, mede-eigenaar Soft Revolt. “We kijken ernaar uit onze toekomstplannen waar te maken met onze investeerders, die zo meehelpen op een duurzame manier het verschil voor vrouwen te maken.”
Feiten en cijfers
- Minder dan 3% van het aanbod van inclusieve kledingmerken is duurzaam!
- 64% van de Soft Revolt-klanten noemt duurzaamheid als belangrijke reden om lingerie bij dit merk te kopen.
- Bijna 32% van de klanten heeft behoefte aan grotere cupmaten; ruim 25% wil grotere omvangmaten.