Bron
De Fryske
De sharefund-actie van kaasmaker de Fryske is geslaagd. Het doel van € 750.000 werd zeer snel bereikt: binnen 2 dagen na de livegang op groen sharefundplatform Broccoli.
De Fryske merkt aan alles dat de tijd rijp is voor duurzame, vogelvriendelijke kaas. Ook de succesvolle sharefundactie is daar bewijs van. Niet alleen de Fryske-boeren, maar ook consumenten geloven in de missie van de kaasmaker: het duurzaam veranderen van het zuivelsysteem.
Catharinus Wierda, oprichter van de Fryske: “We vinden het supermooi om te merken dat we vertrouwen krijgen, en dat steeds meer mensen een echt duurzame keuze willen maken. Die keuze hebben ze met de Fryske.”
Achter het net gevist
De Fryske is verrast door de snelheid waarmee het streefbedrag werd behaald. Geïnteresseerden hadden twee weken de tijd om certificaten te reserveren. Daarmee was de helft van het bedrag al binnen. Toen de site eenmaal live was, werd het streefbedrag van € 750.000 binnen twee dagen behaald. Het bedrag werd bij elkaar gebracht door 212 ‘mede-de Fryskes’ met een gemiddelde inleg van € 3500.
Wierda: “Het is zo snel gegaan dat veel mensen achter het net visten, ik krijg daar nu al appjes en berichten over. We verwachten na de zomer een tweede sharefundronde te doen. Geïnteresseerden kunnen zich nu al opgeven op onze site www.defryske.frl en kunnen vervolgens als eerste meedoen.”
Meer geld is meer kaas
Wierda: “Het opgehaalde kapitaal gaan we snel gebruiken om onze productie en kaasvoorraad te verhogen, zodat we meer klanten blij kunnen maken. Want alleen als we meer kaas verkopen, kunnen we meer impact maken en voor meer biodiversiteit op het Friese platteland zorgen.”
Duurzaamheid is een werkwoord
De sharefunding sterkt Wierda in zijn overtuiging dat het bedrijf op de goede weg is. “Naast opschaling is en blijft duurzaamheid voor ons een werkwoord. We blijven doorgaan met het zetten van verdere stappen, samen met onze boeren. We hopen dat mensen kunnen blijven genieten van kaas, maar dan wel zo verantwoord mogelijk.”