Bron
Unwaste
Verzorgingsproducten zoals shampoo, scrub en zeep maken van koffiedik en sinaasappelschillen? Unwaste doet het. Waardevolle grondstoffen die anders tot afval bestempeld worden, krijgen dankzij het bedrijf een dagelijkse functie in circulaire verzorgingsproducten. Om nog meer impact te kunnen maken en te groeien is het bedrijf een sharefunding campagne gestart via het platform CrowdAboutNow, met €75.000 als streefbedrag. Met succes, want 50% van het streefbedrag is al behaald.
Hoe het is begonnen
CEO en co-founder Bart Aupers weet alle ins en outs over de circulaire economie en is Unwaste gestart vanuit een fascinatie voor afval: “De natuur kent geen afval, de mens wel. We geloven in een wereld waar afval niet bestaat. Vanuit dat idee is Unwaste ontstaan. Hoe symbolisch is het dat je jezelf kunt schoonmaken en verzorgen met ingrediënten uit producten die anders als afval zouden worden bestempeld.” Om deze missie, een wereld zonder afval, te bereiken zijn er investeerders nodig. Inmiddels hebben al meer dan 30 ‘Unwasters’ geïnvesteerd in het bedrijf en daarmee is meer dan 39.000 euro opgehaald.
Groeien om meer impact te kunnen maken
Op dit moment heeft het bedrijf een retail portfolio met negen verschillende producten zoals soap -, scrub – en shampoo bars. Daarnaast is Unwaste actief in de business-to-business markt. Grote bedrijven, waaronder Nationale Nederlanden, Accenture, Albron, maar ook lokale gyms maken gebruik van de vloeibare zeep in dispenser. Aupers: “Eigenaarschap is een van de vijf kernwaarden van Unwaste. We geloven in de kracht van de community om onze missie uit te bouwen. Productontwikkeling en een merk bouwen kost veel geld. We vragen daarom de community onderdeel te worden van Unwaste middels deze sharefunding campagne.”
Doel van de sharefunding
Unwaste streeft ernaar minimaal €75.000 op te halen door certificaten van aandelen uit te geven. Met de sharefunding wordt geīnvesteerd in de groei van het bedrijf. De social enterprise wilt het opgehaalde bedrag investeren in onderzoek naar nieuwe reststromen om zo nieuwe organische grondstoffen te gebruiken in het assortiment. Daarnaast wilt Unwaste het assortiment uitbreiden met nieuwe producten en meer consumenten aantrekken met een strategische mediacampagne
Er kan nog tot en met 14 augustus geïnvesteerd worden, de sharfunding campagne is te vinden via deze link: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/unwaste2023