Bron
UBQ Materials
Cleantech-specialist UBQ Materials, die met een geavanceerde technologie huishoudelijk afval omzet naar een duurzaam alternatief voor plastic, kondigde vandaag aan dat het $70 miljoen aan financiering heeft afgesloten. Eden Global Partners was de grootste investeerder van deze ronde. Andere deelnemers aan de financiering waren rendementsbeleggers in het bedrijf, waaronder TPG Rise Climate, TPG Rise Fund II, Battery Ventures en M&G’s Catalyst strategy.
De investering zal UBQ Materials helpen bij het opschalen van zijn commerciële-, verkoop- en marketingactiviteiten, nu het bedrijf zijn wereldwijde expansie voortzet. Extra faciliteiten staan al op de planning voor Europa en Noord-Amerika, naast de aanstaande opening van UBQ’s allereerste hypermoderne fabriek in Bergen op Zoom. Deze nieuwe faciliteit zal een jaarlijkse productiecapaciteit hebben van 80.000 ton UBQ™, waarbij jaarlijks 104.600 ton afval wordt omgezet in een nieuwe grondstof.
“We bewonderen al lang wat het team van UBQ Materials heeft opgebouwd en geloven sterk in het potentieel van de baanbrekende afvalverwerkingstechnologie van het bedrijf”, zegt David Dwek, Chief Executive Officer van Eden Global Partners. “Bij Eden werken we samen met visionaire bedrijven die werken aan een betere toekomst voor hun industrieën en onze wereld. UBQ is een pionier op dit gebied en heeft de kracht om wereldwijde duurzaamheid op te schalen. Wij geloven in de enorme marktpotentie van de materialen van UBQ en kijken ernaar uit om het uitmuntende managementteam van UBQ te ondersteunen met verdere groei van het bedrijf met zijn klimaatpositieve technologie.”
UBQ Materials’ biogebaseerde thermoplastic, UBQ, dient als duurzaam alternatief voor fossiele kunststoffen in toepassingen voor een lange levensduur. Wat UBQ Materials zo bijzonder maakt, is hun vermogen om huishoudelijk afval om te zetten in een materiaal dat 20 jaar klimaatpositief en recyclebaar is. Het huishoudelijk afval omvat niet alleen organisch, maar ook lastig te recyclen materialen die normaal gesproken worden verbrand of gestort. Vooraanstaande industriële merken, waaronder Mercedes-Benz, PepsiCo en McDonald’s, hebben UBQ al in hun producten en supply chains geïntegreerd.
“Het duurzame UBQ-materiaal kan een enorme impact maken, maar alleen als het op grote schaal wordt toegepast. Dit betekent dat er wereldwijd UBQ-faciliteiten moeten worden gebouwd, wat aanzienlijke investeringen vereist.” aldus Albert Douer, Co-CEO en voorzitter van UBQ Materials. “De toevoeging van Eden Global Partners aan onze lijst van grote investeerders stimuleert ons snelle groeitraject. Ondertussen gaan we door met het uitvinden van nieuwe materiaaloplossingen die ons vermogen om afval als grondstof te gebruiken zullen uitbreiden.”
Tegen 2050 zal er naar verwachting jaarlijks meer dan 3 miljard ton huishoudelijk afval worden geproduceerd. De huidige aanpak van afvalbeheer blijft bijdragen aan klimaatverandering. Wereldwijde stortplaatsen zijn de op twee na grootste menselijke bron van methaan, een broeikasgas dat 84 keer krachtiger is dan kooldioxide over 20 jaar. Daarnaast heeft het verbranden van één kilo huishoudelijk afval een uitstoot van 1,7 kg CO2eq. Elke kilo geproduceerd UBQ bestaande uit 1,3 kg afval – dat niet op stortplaatsen en in verbrandingsovens belandt – vervangt één kilo plastic op oliebasis. Tot 11,7 kg CO2eq uitstoot over een tijdspanne van 20 jaar kan bespaard worden.
“UBQ heeft zich bewezen als een bijna oneindig duurzame materiaaloplossing. We hebben relaties opgebouwd met onze klanten die het gebruik van UBQ in hun productpijplijnen en supply chain blijven uitbreiden,” zegt Jack (Tato) Bigio, medeoprichter en Co-CEO van UBQ Materials. “Naast de bekende merken die gebruik maken van UBQ, zijn onze partners een integraal onderdeel geworden van de ontwikkeling van ons ecosysteem. Hierdoor kunnen we internationaal onze ‘Made with UBQ™’-toepassingen verder uitbreiden en een echte circulaire economie stimuleren.”
UBQ Materials investeert aanzienlijk in R&D en ontwikkelt nieuwe productlijnen om te voldoen aan de hoge vereisten voor de bouwsector, duurzame consumptiegoederen, de auto-industrie, logistiek en supply chain.
Foto: Jack (Tato) Bigio, medeoprichter en Co-CEO in de fabriek in Israël.