Bron
Chainable
Circulair keukenbedrijf Chainable heeft een investering van 1,4 miljoen euro opgehaald bij impact investeerders Fair Capital Impact Fund en Stichting ifund. Chainable investeert dit bedrag in de verdere groei en automatisering. Het bedrijf versterkt hiermee zijn positie als marktleider in circulaire keukens.
Een keukenindustrie zonder afval
Ieder jaar worden in Europa 13 miljoen keukens vervangen. De keukens, vaak gemaakt van spaanplaat of MDF, hebben een levensduur van 15 jaar en worden daarna verbrand. Chainable streeft naar een duurzame wereld waar keukenonderdelen worden hergebruikt en deze onnodige afvalstroom ophoudt te bestaan. Het bedrijf heeft hiervoor een circulair keukenconcept met een minimale milieu-impact ontwikkeld dat aantrekkelijk is voor woningcorporaties en zakelijke investeerders.
Circulariteit de standaard maken
Het idee van dit circulaire keukenconcept kwam van medeoprichter Cees van Nispen (76). Na een carrière van meer dan 50 jaar in de keukenwereld zag hij dat er op het gebied van duurzaamheid maar weinig was veranderd in de sector. Met zijn idee voor een circulaire keuken ging hij op zoek naar enthousiaste partners om een ditmaal circulair keukenbedrijf mee te starten. Deze vond hij in Simon Rombouts (29) en Jordy van Osch (28). In 2020 richtten ze samen Chainable op.
Chainable is het eerste echte circulaire keukenconcept voor de zakelijke markt. Het bedrijf focust zich voornamelijk op zakelijke verhuurders zoals woningcorporaties, beleggers, kantoren, zorg- en onderwijsinstellingen en modulaire bouwers. Een Chainable keuken is nu 88% circulair, en het bedrijf werkt er hard aan om dit percentage nóg groter te maken.
Met het circulaire businessmodel Kitchen-as-a-Service (K-a-a-S) houdt het bedrijf grip op materialen, legt medeoprichter en COO Jordy van Osch uit: “We kunnen onze keukens verkopen met een verplichte terugkoopgarantie, of verhuren. Daarnaast planten we voor elke keuken die we plaatsen 36 bomen.”
Chainable heeft inmiddels 20 medewerkers en een jaarlijkse groei van 200%. Met een klantportfolio van meer dan 20 woningcorporaties en een tiental aannemers, modulaire bouwers, beleggers en andere zakelijke klanten heeft Chainable een gigantisch groei- en impactpotentieel. Met de investering wil het bedrijf verder groeien om circulariteit geen uitzondering maar regel te maken. Simon Rombouts, CEO van Chainable, licht dit toe: “Met dit groeikapitaal gaan we met Chainable de volgende fase in; we investeren in verdere professionalisering en automatisering. Dit helpt ons om jaarlijks 1000+ keukens uit te leveren en verder te groeien om circulaire keukens de standaard te maken in deze traditionele markt.”
Enthousiaste investeerders
De nieuwe investeerders kijken met plezier terug op het investeringsproces, en zijn erg enthousiast over het impactpotentieel van Chainable. Stefan van Eijk, fondsmanager bij Stichting ifund, lichtte dit toe:
”De materiaalstromen in de gebouwde omgeving zijn groot en de mogelijkheden om deze circulair te maken zijn nog groter. In Chainable vonden we een partij die met keukens één van die materiaalstromen al grotendeels circulair heeft gemaakt. Wij zijn onder de indruk van het team en wat Chainable drie jaar na oprichting al heeft bereikt. We verwachten dat Chainable de groei nog lang vast zal kunnen houden, wat dit voor ons een erg aantrekkelijke investering maakt.
Impact investeerder Michelle de Rijk vertelt over de match tussen het Fair Capital Impact Fund en Chainable:
“Fair Capital versnelt de transitie naar een circulaire economie waar grondstoffen niet worden verbruikt en weggegooid, maar steeds opnieuw kunnen worden gebruikt. Chainable is een goed voorbeeld van een circulaire onderneming die met haar modulaire en herbruikbare keukens de traditionele keukenmarkt, waarin nu nog het grootste deel op de schroot eindigt, wil verduurzamen.”