Bron
Yoni
Yoni ontvangt 2,3 miljoen euro van ROM InWest, Rabobank, Invest International en bestaande angel-investeerders. Yoni kan met de investering flinke stappen maken in haar ambitie om het grootste duurzame en innovatieve fem care merk in Europa te worden. Haar omni-channelstrategie speelt hierin een belangrijke rol. De nadruk ligt op internationale groei en het verder uitbouwen van het merk. Tegelijkertijd vindt innovatief onderzoek plaats.
Internationale ambitie
Yoni heeft inmiddels meer dan 3.000 verkooppunten in de Benelux en het VK. Sinds dit jaar is daar in Duitsland ook de biologische supermarktketen Alnatura en drogisterij Müller bijgekomen. De komende jaren, en onder leiding van de nieuwe CEO Deniz Er Wiedhaup (voorheen o.a. Coca-Cola, Bol.com en Getir), werkt Yoni aan een verdere toename in deze landen met in 2024 de focus op Duitsland. Naast uitbreiding bij grote winkelketens werkt Yoni aan het verder uitbreiden van haar onlinedistributie en het verkrijgbaar maken van Yoni-producten op kantoren en scholen.
“Met de groei van Yoni zullen we meer mensen kunnen bereiken met onze duurzame menstruatie producten vrij van chemicaliën en hen kunnen voorlichten over menstruatie. Er valt nog zoveel te leren en te delen als het gaat om vaginale verzorging”, aldus Deniz Er Wiedhaup CEO van Yoni.
Steile groeicurve
De omzet van Yoni steeg het afgelopen jaar met meer dan 30% groei. Daarmee is de onderneming het snelstgroeiende fem care merk in Nederlandse retail. “Wij zijn trots dat wij met deze investering Yoni kunnen helpen bij het realiseren van hun ambities. In Yoni zien wij een vernieuwende onderneming die het verschil kan maken in fem care”, aldus Janet Nieboer CEO van ROM InWest.
Innovatie
Eind 2022 is Yoni een samenwerking aangegaan met onder andere de Vrije Universiteit van Amsterdam, onder leiding van Rosanne Hertzberger. Doel is om de komende drie jaar een product te ontwikkelen dat de balans van het vaginale microbioom versterkt. Dit moet helpen bij het reduceren van het risico op blaasontsteking, vaginale infecties en miskramen. Daarnaast breidt Yoni de ontwikkeling van haar bekroonde menstruatieondergoed verder uit om zo nog meer vrouwen een duurzame en comfortabele oplossing te kunnen bieden voor licht urineverlies.
“Yoni onderscheidt zich als innovatieve en duurzame pionier in de fem care markt. We zijn erg verheugd dat we met een scale-up financiering kunnen bijdragen aan de (internationale) groeiplannen die Yoni voor ogen heeft”, aldus Rabobank Startup & Scale-Up team.
Over Yoni
‘Chemicals are not for pussies’. Met deze spraakmakende campagne lanceerde Yoni in 2014 haar biologisch katoenen tampons en maandverband. Vanaf 2015 was Yoni de eerste biologische optie die verkrijgbaar was bij de gewone supermarkt en drogisterij. Nu, acht jaar later, heeft Yoni de fem care markt blijvend veranderd. Maar Yoni is nog lang niet klaar. Zij wil de grootste duurzame en innovatieve fem care speler worden in Europa – een expert op het gebied van de vagina. Met de net opgehaalde investering is Yoni klaar voor de volgende stap.