Bron
Zustaina
Onder het motto gifts for goods stelt Zustaina duurzame geschenkpakketten samen voor de zakelijke markt. In 2030 wil ondernemer Manon van Leeuwen 1 miljoen werkenden hebben geïnspireerd met een Zustaina pakket. Daarnaast wil Zustaina het eerste duurzame spaarprogramma voor medewerkers lanceren. Om deze doelen te bereiken, is van Leeuwen een crowdfunding gestart via het Platform CrowdAboutNow. In korte tijd is er al ruim 100.000 euro opgehaald, maar om de plannen volledig uit te kunnen voeren is minimaal 200.000 nodig.
Zustaina
Eind 2019 richtte Manon van Leeuwen het familiebedrijf Zustaina op. Van Leeuwen werkt destijds als bestuurder in de zorg, maar gooit na het zien van de documentaire ‘Before the flood’ abrupt het roer om. “Door de docu werd ik me bewust van de negatieve impact die wij als mens met ons consumerend gedrag maken aan de andere kant van de wereld. Ik besloot tot mijn vijftigste geen nieuwe kleding meer te kopen.” vertelt van Leeuwen.
Een week voor haar vijftigste verjaardag verloor van Leeuwen onverwacht haar zus. Om met haar verdriet te om gaan, stort ze zich op duurzaam leven en ontwikkelt ze een passie voor duurzamere producten: “Ik maakte van mijn passie een missie. Ik begon met het geven van trainingen en lezingen en zag hoe enthousiast mensen worden van het onderwerp duurzaamheid. Daar werd Zustaina uiteindelijk uit geboren.” stelt van Leeuwen.
Duurzaamheid stimuleren
Uiteindelijk wil van Leeuwen zoveel mogelijk mensen inspireren om vaker te kiezen voor duurzamere opties, met Zustaina draagt ze daar zelf ook graag aan bij: “We hebben inmiddels bijna 100.000 medewerkers blij gemaakt met onze duurzame geschenkpakketten en met onze ZustainaFoundation planten we elk jaar duizenden bomen. Ook werken we samen met werk-leerbedrijven om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen aan fijn werk.” vertelt van Leeuwen.
1 miljoen duurzame cadeaupakketten in 2030
Het doel van Zustaina is om in 2023 één miljoen mensen blij te hebben gemaakt met een duurzaam cadeau. Om deze plannen te realiseren, moet Zustaina doorgroeien. “Dit gaan we doen door onze duurzame kerstpakketten uit te breiden en daarnaast ons nieuwe product ‘Zustaina Benefit’ te lanceren. Dit is het eerste duurzame online spaarprogramma voor medewerkers.” vertelt van Leeuwen.
Crowdfunding
Om deze groei te kunnen realiseren, is Zustaina een crowdfunding gestart via het platform CrowdAboutNow. Op die manier worden de plannen gefinancierd samen met een betrokken groep investeerders. Er is inmiddels al ruim 100.000 euro opgehaald, maar om de plannen volledig uit te kunnen voeren is minimaal 200.000 euro nodig.
De crowdfunding is een lening en de geïnvesteerde bedragen worden in 5 jaar terugbetaald tegen een jaarlijks rendement van 4%. Daarnaast ontvangen investeerders extra’s zoals starterskit met duurzame producten of een Zustaina giftcard.
Er kan nog geïnvesteerd worden tot 14 april 2024.