Bron
Wakuli
Impact first koffiebedrijf Wakuli heeft EUR 5,2 miljoen opgehaald in een Series A ronde. De ronde bestaat uit een emissie van nieuwe aandelen en een EUR 750k lening. Naast Icecat Capital als lead investor, doen ook huidige aandeelhouders Rubio, ABN AMRO Sustainable Impact Fund en angel-investeerder Arnoud Aalbersberg mee. De lening komt van Rabobank Startup en Scale-up team.
Wakuli, tot 2023 vooral bekend van online verkrijgbare specialty-koffie voor thuis, heeft de afgelopen anderhalf jaar met succes zes winkels geopend in Amsterdam en één in Utrecht. Voor dit jaar staan er nog acht nieuwe openingen op de agenda. Dit groeitempo zal in 2025 voortgezet worden. De winkels, of coffee bars zoals Wakuli ze noemt, zijn bedoeld om mensen laagdrempelig kennis te laten maken met specialty-koffie en daarmee snel marktaandeel te winnen in de koffiemarkt.
Het begrip “specialty-koffie” verwijst naar het hele proces dat de bonen ondergaan – van een hoogwaardige koffie van één oorsprong (origin), via de boer tot aan de barista. In een sensorische evaluatie moet koffie 80 punten of meer halen op een schaal van 100 om het predikaat “specialty” te krijgen. Specialty koffie is het resultaat een langetermijnproces dat kan bestaan wanneer iedereen die betrokken is bij de koffieketen harmonieus samenwerkt en een scherpe focus behoudt op normen en excellentie, van boerderij tot kopje. Daarmee is volgens Wakuli specialty koffie de enige manier voor boeren om tot een goed inkomen te komen. “Wij betalen voor en investeren in kwaliteit met onze partners. Dat is een andere filosofie dan een kleine premium boven de commodity price geven zoals gebruikelijk is bij certificaten als Fair Trade.”
Specialty koffie is vaak erg duur en daardoor niet toegankelijk voor de meeste mensen. Zeker niet voor dagelijkse consumptie. “We willen dat hoge kwaliteit, specialty koffie beschikbaar en vooral aantrekkelijk wordt voor een grotere groep mensen. Weg uit de niche waarin specialty-koffie jaren heeft gezeten. Want echte impact door kwaliteit kunnen we alleen maken als veel mensen aan boord komen. Daarom helpen we mensen graag om thuis serieus met koffie aan de slag te gaan” aldus Lukas Grosfeld.
Wakuli heeft de ambitie om het koffiemerk voor de nieuwe generatie te worden. Qua bedrijfsvoering en missie gaat het Wakuli erom een win-win te creëren voor boeren én consumenten. Door lange termijn partnerschappen aan te gaan met boeren en ze meer te betalen stelt Wakuli ze in staat om in hun boerderijen te investeren en zo een leefbaar inkomen en een duurzamer bestaan op te bouwen. Consumenten winnen door toegang te krijgen tot de hoogste kwaliteit koffie voor een betaalbare prijs.
De groeistrategie van Wakuli leunt op het samenspel tussen online en de coffee bars. Omni-channel, zoals dat in jargon heet. “Het openen van één nieuwe winkel voegt zo’n 15.000 nieuwe klanten toe” aldus Lukas Grosfeld. “Daarnaast nemen ook de website bezoeken en conversies uit die regio toe waardoor het aantal online klanten ook groeit. Andersom kunnen wij uit de online data afleiden welke steden en buurten interessant zijn om nieuwe locaties te openen en kunnen we bij een opening meteen mensen activeren om langs te komen via bijvoorbeeld een email”.
Het succes van deze strategie is dan ook een van de redenen dat Martijn Hoogeveen van Icecat Capital deze investeringsronde leidt. “Ik zag dat het bij de opening van de nieuwe locatie op de Amtelveenseweg meteen druk was. Dat zie je niet vaak bij nieuwe concepten in het straatbeeld”. Als software en e-commerce investeerder ziet Martijn een trend dat online-first of omnichannel-merken het beter doen dan bedrijven die zich slechts op fysieke locaties focussen of juist alleen op e-commerce. “Zeker met de toegenomen klantacquisitiekosten in de afgelopen jaren is het wijs om breder na te denken over de customer journey en fysieke locaties te betrekken “Daarnaast spreken het social impact-element en de goede smaak van de specialty koffie aan, wat beide past in een bredere trend”.
Heeft Wakuli ook internationale ambities net zoals de voorgenoemde partij? “Zeker”, aldus Lukas Grosfeld. “We verkopen op dit moment al online over de landgrenzen en zullen daar in de komende jaren ook coffee bars gaan openen. Het is wel belangrijk om focus te houden op dichtheid. Je zult ons niet in één jaar in vijf landen zien uitbreiden met enkele locaties. We gaan liever regio voor regio te werk zodat we echt significant marktaandeel winnen en merkbekendheid creëren.”