Het lokale zuivel collectief Boeren van Amstel, bestaande uit 18 boeren uit het Amstelland, lanceert ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam een nieuw product: Amsterdammer Kaas. Dit initiatief heeft als doel om Amsterdam zijn eigen traditionele kaas terug te geven en tegelijkertijd de biodiversiteit in de regio te bevorderen.
Amsterdammer Kaas
De Amsterdammer Kaas is een jonge kaas die de afgelopen decennia van de markt is verdwenen, mede door concurrentie van kazen uit Gouda en Edam en het hoge zoutgehalte. “Vroeger was het zout nodig voor de houdbaarheid van de kaas. Dankzij de hoge kwaliteit melk die we nu gebruiken, is dat niet meer nodig en kunnen we een smaakvolle Amsterdammer produceren met een lange houdbaarheid,” zegt Michel Penterman, directeur van Boeren van Amstel. “Zo krijgt Amsterdam zijn eigen kaas weer terug, met een winnend recept dat de stad zeker zal waarderen.”
40.000m2 ingezaaide slootrand
Het unieke aan dit initiatief is dat van elke verkochte kilo Amsterdammer Kaas, 1m2 slootrand biodivers wordt ingezaaid. Boeren van Amstel zet zich al langer in voor een beter ecosysteem en een biodivers landschap. Zo storten zij van iedere verkochte liter melk 2 cent in het Weidevogelfonds waarmee de afgelopen jaren al meer dan €45.000 is opgehaald zodat de boeren ruimte krijgen om meer voor de weidevogels te doen. Met de Amsterdammer kaas heeft het initiatief de ambitie om dit jaar al 40.000m2 in te zaaien aan gebiedseigen bloemen, planten en kruiden, met in totaal meer dan 100.000m2 beschikbaarheid in de polders van de boeren. Dit vormt een enorme boost voor de natuur in het gebied. Daarnaast maakt Boeren van Amstel gebruik van een high-tech online tool waarmee de ontwikkeling van de biodiverse randen wekelijks online gevolgd kan worden via drone- en satellietbeelden en updates van de boeren zelf. Zo kunnen bedrijven hun eigen biodiverse strip claimen en de voortgang op een aantrekkelijke en geanimeerde wijze op de voet volgen.
Crowdfunding
De kaas wordt door middel van voorverkoop op de markt gebracht via een crowdfunding platform. De campagne loopt boven verwachting, met meer dan 300 deelnemers tot nu toe en nog slechts 5% te gaan om het doel te bereiken. De crowdfundingactie lijkt daarmee een groot
succes te worden. “Het is ontzettend tof om zo samen met een grote groep Amsterdammers, kaasliefhebbers én natuurliefhebbers de stad haar kaas én haar natuur terug te geven”, aldus Penterman.