Nederlandse startup beSirius haalt € 3 miljoen op voor ESG-platform voor metaal-, mijnbouw- en zware industrie

Het in Amsterdam gevestigde beSirius, een AI-gestuurd platform voor duurzaamheidsinformatie voor de metaal-, mijnbouw- en zware industrie, heeft € 3 miljoen opgehaald in een Seed-financieringsronde om de productontwikkeling te versnellen en de integratie met toeleveringsketens, auditors en financiële instellingen te verdiepen. Hiermee wordt statische duurzaamheidsrapportage vervangen door realtime informatie die deals, inkoop en strategische beslissingen ondersteunt.

De ronde werd geleid door NAP (voorheen Cavalry Ventures), met deelname van Fund F, Techstars, Blackwood, WEPA Ventures en Golden Egg Check.

“Metalen en mijnbouw vormen de kern van alles wat de moderne wereld aandrijft: energie, technologie en defensie. Maar de industrie zit vast aan het vertalen van complexiteit naar statische rapporten in plaats van deze te gebruiken om beslissingen te nemen. We hebben beSirius ontwikkeld, zodat bedrijven stoppen met het blussen van brandjes en duurzaamheidsdata gaan gebruiken om hun omzet te beschermen, hun strategie vorm te geven en betere deals te sluiten”, aldus Anastasia Kuskova, CEO van beSirius.

beSirius, opgericht in 2022 door Anastasia Kuskova (CEO), Sergey Tyan (CCO) en Seva Martynov (CTO), is gebouwd door insiders uit de sector. Met meer dan 20 jaar gecombineerde expertise in metalen, mijnbouw en industriële technologie, stelde het oprichtersteam zich ten doel om rapportageverspilling te elimineren en duurzaamheidsdata om te zetten in een concurrentievoordeel.

Door gefragmenteerde duurzaamheidsdata om te zetten in gestructureerde, deelbare informatie, stelt beSirius bedrijven in staat om duurzaamheid direct in workflows te integreren, waardoor handmatige inspanningen worden verminderd en bedrijfswaarde wordt gecreëerd.

De kern van beSirius is de ‘Sustainability Twin’, een dynamisch digitaal profiel dat alle kwalitatieve en kwantitatieve duurzaamheidsdata consolideert, up-to-date houdt en machineleesbaar maakt. De AI-engine van beSirius gebruikt deze data om te reageren op verzoeken van investeerders, toezichthouders en klanten in het gewenste formaat. Het vermindert naar verluidt de handmatige inspanning met meer dan 70%, identificeert hiaten die van invloed zijn op beslissingen van investeerders en klanten en helpt bedrijven zich te concentreren op wat het belangrijkst is in de volgende onderhandeling.

Het platform is omarmd door wereldwijde spelers in de industrie, zoals FLSmidth (een mijnbouwkundig bedrijf), ArcelorMittal (een staalproducent) en Freeport-McMoRan (een mijnbouwbedrijf).

“ESG zoals we dat kennen is dood. Het gaat niet langer om rapportage – het gaat om bedrijfsprestaties. Duurzaamheidsteams worden overspoeld met eindeloze verzoeken – elke stakeholder vraagt ​​op een andere manier om data. Het is traag, handmatig en houdt slimme mensen bezig met rapportage in plaats van met het vormgeven van strategie. We hebben beSirius ontwikkeld als de ‘universele aanpasser’: het zet verspreide data om in duidelijke antwoorden en geeft teams de helderheid om beslissingen te nemen die de omzet beschermen en relaties versterken”, legt Kuskova uit.

Sinds de lancering heeft beSirius “belangrijke wereldwijde metaal- en mijnbouwbedrijven” aan boord gehaald en naar verluidt duizenden uren aan handmatig werk bespaard voor duurzaamheidsteams. Het bedrijf is gegroeid van drie oprichters tot een team van 17 en blijft zijn aanwezigheid in Europa en Noord-Amerika uitbreiden.

Met deze nieuwe investering zal beSirius zijn AI-infrastructuur verdiepen, de platformcapaciteiten uitbreiden en de acceptatie ervan opschalen onder industriële leiders die zich richten op snellere besluitvorming, sterkere klantrelaties en omzetbescherming.

“beSirius maakt van duurzaamheidsdata een strategische asset, dankzij de diepgaande branchekennis en praktische, AI-gedreven aanpak van het team. Gezien de acceptatie onder de eerste klanten, zijn we ervan overtuigd dat beSirius goed gepositioneerd is om een ​​hele sector te helpen data effectiever te gebruiken – door de besluitvorming te verbeteren en een daadwerkelijke impact te creëren in de hele waardeketen”, aldus Stefan Walter, Managing Partner bij NAP.

Share Button