Bron
Algemeen Dagblad
Unilever lijft naast SlimFast ook de Amerikaanse ijsfabrikant Ben & Jerrys in. Het bestuur van het sociaal bewuste bedrijf heeft een bod van $326 miljoen (751 miljoen) geaccepteerd. Vorige maand werd nog onderhandeld over een overname door Unilever samen met oprichter Ben Cohen en investeringsfirma Meadowbrook Lane Capital. Dat bod werd echter ingetrokken.
Het in 1978 in een voormalig benzinestation opgerichte Ben & Jerrys maakte naam met natuurlijke ingrediënten, eigenzinnige smaken (Cherry Garcia, Chubby Hubby) en een door Ben Cohen en mede-oprichter Jerry Greenfield gestimuleerde sociaal bewuste instelling.
Zo doneert het bedrijf jaarlijks 7,5 procent van de winst voor belastingen aan goede doelen. In 1984 ging het bedrijf naar de beurs. Ben & Jerrys groeide uit tot een van de grootste onafhankelijke ijsbedrijven ter wereld. De sector IJs & Dranken was vorig jaar bij Unilever goed voor een omzet van 14,6 miljard, 16 procent van het totaal. Met Ben & Jerrys wordt daar zon 540 miljoen aan toegevoegd.
Het grootste voordeel voor Ben & Jerrys bij de overname is dat het ijsbedrijf kan profiteren van het uitgebreide distributienetwerk van Unilever. In de afgelopen jaren worstelden de Amerikanen met de verspreiding via branchegenoten als Dreyers en Häagen-Dazs, eigendom van de Britse voedings- en drankengigant Diageo. Binnen Unilevers ijsdivisie krijgt Ben & Jerrys een aparte status, met een eigen raad van commissarissen. De oprichters blijven aan het bedrijf verbonden, al was gisteren nog niet duidelijk in welke rol. In een verklaring zeiden ze er echter op te rekenen dat hun bedrijf zijn sociale rol zal blijven spelen.