Jacht op effect staat een genuanceerde uiteenzetting over de dilemma’s van de financiële sector in de weg aldus Ruud Nijs, directeur MVO Rabobank; Dailah Nihot, hoofd corporate responsibility ING; Bert Groothand, hoofd in- & externe communicatie SNS Bank; Marieke Bruins Slot, directeur communicatie DSB Bank; Peter Bruin, directeur Robeco Bank.
Jacht op effect staat een genuanceerde uiteenzetting over de dilemma’s van de financiële sector in de weg
Begin dit jaar lanceerden Oxfam Novib, Milieudefensie, Amnesty International en FNV de ‘Eerlijke Bankwijzer’. Daarmee willen ze de ‘druk op de banken (…) vergroten om het geld dat de spaarders aan hen toevertrouwen op een duurzame en eerlijke manier in te zetten’. Elk kwartaal voeren ze een praktijkonderzoek uit en zoeken actief de publiciteit. Vorige week beleefden wij weer zo’n publiciteitsmoment met de claim dat een aantal van ons nog steeds betrokken zou zijn bij ‘foute wapenbedrijven’. Bij de gang van zaken plaatsen wij een aantal kanttekeningen.
Allereerst willen wij benadrukken dat wij sympathie hebben voor het initiatief van de organisaties. De verduurzaming van de financiële sector is een gemeenschappelijke doelstelling. Het is zeker niet zo dat niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) een monopolie hebben op dit onderwerp. Sterker nog, wij zijn dagelijks bezig met verduurzaming; niet zozeer in woorden, maar vooral in daden. Over de noodzaak om duurzaam en eerlijk te bankieren zijn we het dan ook zonder meer eens.
Lees het volledige artikel via de link.