ABN Amro wil een leidende rol gaan spelen op de markt voor duurzaam beleggen. De bank richt daartoe een reeks nieuwe beleggingsfondsen op waarbij bedrijven rechtstreeks kunnen worden aangesproken als ze niet voldoen aan eisen op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden. Dit zegt Huibert Boumeester, directievoorzitter van ABN Amro Asset Management. ‘We willen een positie in de kopgroep en niet in het peloton.’
ABN Amro heeft zich tot nu toe nooit duidelijk geafficheerd met maatschappelijk verantwoord beleggen. In Nederland gaat de bank de concurrentie aan met gespecialiseerde banken als Triodos en ASN (SNS Reaal). In het buitenland wil ABN Amro zich met name richten op Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Zweden en Brazilië.
Aanleiding voor de stap is dat de markt voor duurzaam beleggen snel in omvang toeneemt. Volgens een studie van Mercer Oliver Wyman is de omvang van het huidige vermogen dat wordt belegd volgens principes van duurzaam beleggen circa euro 93 mrd. In 2008 is dat naar verwachting euro 173 mrd.
Tonika Hirdman, bestuursvoorzitter van de Zweedse vermogensbeheerdochter Banco Fonder en leider van het project, erkent dat er spanning kan ontstaan als ABN Amro bedrijven rechtstreeks op hun gedrag aanspreekt. Dit geldt met name als een ander onderdeel van de bank, bijvoorbeeld de grotebedrijvendivisie, dezelfde onderneming als klant heeft. Hirdman: ‘Ik heb dit bij de raad van bestuur voorgelegd en gezegd dat onze geloofwaardigheid in het geding komt als we een bedrijf niet kunnen aanspreken. Het topmanagement realiseert zich dit volledig.’
Banco Fonder heeft in Zweden vijf jaar ervaring op het gebied van het rechtstreeks aanspreken van ondernemingen op hun gedrag. De vermogensbeheerder meldt het op zijn website als gesprekken plaatsvinden. Hierdoor wordt er in de media regelmatig aandacht aan besteed. De afgelopen jaren is het volgens Hirdman honderd keer voorgekomen dat bedrijven zijn aangesproken. ‘Meestal leidt dit ertoe dat ondernemingen hun gedrag verbeteren.’ Dit was onder andere het geval met H&M, Adidas en Nokia. Toen onlangs met een Zweeds bedrijf geen overeenstemming kon worden bereikt, leidde dit tot uitsluiting uit het fonds.
ABN Amro wil de komende jaren euro 2,8 mrd aan nieuwe gelden binnenhalen voor zijn duurzame fondsen. Op dit moment is dat ongeveer euro 1,5 mrd. Een deel daarvan is in een Nederlands groenfonds belegd.
De markt voor duurzaam beleggen is in de meeste landen in handen van gespecialiseerde vermogensbeheerders. Tot de weinige ander grote banken die ambities hebben op dit vlak behorenBNP Paribas en Foreign & Colonial.
Hirdman denkt de groei te realiseren door in te spelen op de toenemende interesse onder beleggers. Ook wil ABN Amro samenwerken met organisaties als Amnesty en het Rode Kruis. In Zweden heeft Banco Fonder de afgelopen jaren euro 60 mln doorgesluisd naar dit soort organisaties. Beleggers die in de fondsen beleggen doneren 1% van hun rendement aan een goed doel van hun keuze. Het voordeel voor ABN Amro is dat de bank zich kan associëren met de organisaties waar de doelgroep zich toe voelt aangetrokken.